a kandidát kresťanských demokratov a socialistov Edmund Stoiber. V prvom programe - 25. augusta - budú 75 minút trvajúcu diskusiu prenášať dve súkromné televízie - RTL a SAT 1. Druhý televízny súboj potom uvidia televízni diváci na obrazovkách verejnoprávnych televíznych staníc ARD a ZDF 8. septembra. Diskusia má pevné pravidlá, na ktorých sa dohodli mediálni poradcovia Schrödera a Stoibera: každý bude mať 90 sekúnd na svoj názor a jeho náprotivok rovnaký čas, aby tento názor komentoval. Každé prekročenie časového limitu potom skráti celkový čas, ktorý bude mať diskutujúci k dispozícii. Tretí kandidát na úrad spolkového kancelára, predseda slobodných demokratov, možnosť zúčastniť sa na diskusii nedostane. Nemá šancu, aby sa skutočne stal kancelárom, argumentovali televízne stanice.
To, že k súboju príde v Nemecku vôbec prvýkrát, zneisťuje aj vedenie televíznych staníc. Nikto sa neodvažuje predpovedať, koľko divákov bude ochotných stráviť nedeľný večer 75 minút s politikmi. Súkromné televízne stanice predpovedajú účasť asi piatich miliónov divákov, tak ako pri prenose ligového zápasu vo futbale. Vo verejnoprávnych staniciach nevylučujú, že by súboj na obrazovkách sledovalo až desať miliónov divákov. Zdá sa však, že tomuto odhadu sami príliš neveria - odborníci to usúdili z cien za reklamné šoty. Pri súboji sa síce reklama vysielať nesmie - ale pred a po diskusii áno. A cena za 30-sekundový šot sa pohybuje okolo 20 000 euro - za rovnaký čas pri prenose F1 je jeho cena niekoľko stotisíc euro.
Tak ako prvýkrát v histórii Nemecka vysiela súboj kandidátov televízia, Schröder a Stoiber sa stretávajú aj na stránkach denníkov. Už koncom júla sa stretli v diskusii na stránkach denníka Bild-Zeitung a nedeľníka Bild am Sonntag. V polovičke augusta potom obidva veľké denníky - Suddeutsche Zeitung z Mníchova a berlínsky denník Die Welt - zverejnia počas dvoch dní záznam diskusie obidvoch kandidátov.
Autor: RUDOLF STRÖBINGER, Bonn pre SME