Londýn 30. júla (TASR) - Deti s dyslexiou môžu mať problémy s rytmom reči. Podľa vedcov tento objav môže poskytnúť ďalšie informácie a príčinách vzniku dyslexie a viesť k jej liečbe.
Deti trpiace dyslexiou majú z nevysvetliteľných príčin problémy s čítaním, písaním, pravopisom, matematikou a niekedy aj s hudbou. Pravá príčina vzniku dyslexie zatiaľ nie je známa, existuje však niekoľko pravdepodobných teórií.
Podľa predchádzajúcich výskumov môže byť dyslexia spôsobená neschopnosťou vnímať rapídne sa meniace sluchové stimuly. Autori novej štúdie však tvrdia, že táto znížená schopnosť zohráva len druhoradú úlohu popri problémoch ako je neschopnosť sledovať rytmus reči či iných zvukov.
Usha Goswami, profesor kognitívnej vývinovej psychológie v Institute of Child Health v Londýne, spolu s kolegami testoval schopnosti spracúvania zvukov u niekoľkých skupín 11-ročných detí. Rozdelené boli na dyslektikov, normálne deti a talentovaných čitateľov.
Vedci zistili, že malí dyslektici boli oproti ostatným deťom menej citliví na určovanie rytmu pri tónoch. Práve táto schopnosť súvisí u detí s čítaním a hláskovaním. Čím lepšie dieťa určovalo rytmus, tým bolo lepším čitateľom.
Autori štúdie tvrdia, že určovanie rytmu zohráva dôležitú úlohu pri spracúvaní reči na jej najzákladnejšej úrovni, slabike. Vedci tvrdia, že neschopnosť spoznať alebo určiť základné rytmické prvky a rytmy u detí môže viesť k dyslexii ešte skôr ako sa naučia čítať.
Výskumníci na potvrdenie tejto hypotézy potrebujú ďalšie štúdie - najlepšie v rôznych jazykoch - a ďalšie testy, aby mohli v budúcnosti stanoviť vhodný spôsob liečby dyslexie, uzatvára článok v magazíne Proceedings of the National Academy of Science.
Dyslexiou trpí asi desať miliónov Američanov - nedá sa jej predchádzať a zatiaľ ani liečiť, používajú sa len špeciálne učebné metódy.