rodina už padla do zabudnutia, zábava z rôznych končín sveta v podobe karaoke k nám s veľkým boomom nedorazila. Zato relácie komerčných televízií , v ktorej môžete uvidieť účinkovať susedu, predavačku z nedalekých potravín aj svojho starého otca vykazujú sledovanosť až 40-percentnú, čo v našich pomeroch činí v číslach 1,7 milióna divákov. Na Nove Do-re-mi, na Prime Caruso šou, na Markíze Slávici na ulici.
Viac ako štyri roky si krátia nedeľné dni diváci pri slovenskej variante všade populárnych programov, ktorú pre televíziu Markíza vyrába na kľúč štúdio Monarch. Typicky "našou" ju spravil dvorný scenárista Monarchu Roman Humaj. Jej štart postavil na zabávačskej osobnosti Joža Pročka. Spolu s Miškou Marienkovou a celým tímom sa im podarilo naučiť divákov vyhľadávať práve Slávikov. A hoci poslednú sezónu uvádza program Pročkov protiklad - blondína Kveta Horváthová, ktorá sa neplánuje vyrovnať svojmu predchodcovi v preslávených prezliekačkách, sledovanosť neklesá.
"Nikto neveril, že sa podobná šou v našich pomeroch uchytí," hovorí šéf agentúry Monarch Peter Princ. "Prevládal názor, že Slováci sú hanblivejší ako napríklad susední Česi, že im je cudzie predvádzanie sa, sú zakomplexovaní a pokryteckí..." Dnes môže tím tvorcov pokojne tvrdiť, že žiadny z týchto predpokladov, aspoň čo sa týka Slávikov, nebol pravdivý.
Od začiatku vysielania bolo nakrútených 160 častí, v každej spievalo päť súťažiacich a tak sa tvorcovia priblížili k úctyhodnej osemstovke amatérskych slávikov. "Snažíme sa dať priestor ženám a mužom vo všetkých možných profesiách, vo všetkých vekových kategóriách - od 18 do 75," sumarizuje dramaturg Jaroslav Čorba. "Je to súťaž nielen o speve, ale aj o odvahe. Stretávame sa s ľuďmi, ktorí ju vnímajú veľmi vážne a spievajú naozaj dobre, ale častejšie prichádzajú šoumeni a možno aj exhibicionisti." Popularitu programu vysvetľuje túžbou radových divákov ukázať sa svetu. Prognózuje ešte väčší rast záujmu o relácie typu takzvaných reality show, kde ľubovoľný človek zažíva warholovských 15 minút svojej slávy, stáva sa na okamih hrdinom. Ide o všetky vedomostné súťaže, o skrytú kameru, domáce video... Celosvetový trend, u nás reprezentovaný obľúbeným Milionárom, vyúsťuje do megaprojektov ako je napríklad program Big Brothers, v ktorom dobrovoľníkov, motivovaných veľkými finančnými čiastkami, môžu diváci pozorovať v ktorúkoľvek dennú a nočnú hodinu. Fenomén tohto druhu zábavy skúmajú odborníci v mnohých krajinách, vysvetľujú ho rôzne, ale jedno je isté. Prináša obrovské zisky.
"Televízia je povrchné médium. Ľudia si to uvedomujú, a napriek tomu sa nebránia istým očakávaniam a nádejám do budúcnosti, vyplývajúcim z účinkovania v našej relácii," poznamenáva na okraj terajší scenárista relácie Peter Šesták. "Samotný scenár zachytáva všetky situácie. Je to pevná pomôcka pri nakrúcaní, barlička pre účinkujúcich. Po nakrúcaní z neho veľa neostane. Účinkujúci prinášajú autentické podnety."
Kveta Horváthová spovedá
"Mnohí účinkujúci sú ako deti," hovorí moderátorka Slávikov Kveta Horváthová. "Vypočujem si ich ako spievajú a potom s nimi na skúškach absolvujem rozhovory o tom, čo ich zaujíma, ako sa im žije, aby som si z toho množstva mohla vybrať jednu vetu. Niektorí to berú ako spoveď. Hovoria o svojich životných problémoch, prezrádzajú mi aj tie najintímnejšie veci. Raz za mnou prišiel pán, starší odo mňa o 15-20 rokov, a čakal odo mňa zásadnú radu do života... Sú aj takí, ktorí tu vystupovali a teraz chodia pravidelne na nakrúcanie. Zakaždým sa so mnou a Miškou fotografujú. Tí, čo prídu prvýkrát, často donesú domáce výrobky: syrové koráčiky, klobásky, občas domáce vínko. Ja to milé..."
Spoznáva ich podľa nosa
Špecialistkou na vyhľadávanie a prípravu slávikov je Miška Marienková. Známy pohľad na prepady nič netušiacich chodcov sa pomaly odsúva do minulosti. Záujemci sa hlásia sami. Spoznávajú ju na ulici aj keď je bez kamery a mikrofónu, volajú na odkazovač, posielajú videá. "Snažím sa vyberať ľudí zo všetkých kútov Slovenska. So svojou pedagogickou praxou ich potom pripravujem, spoločne volíme pieseň, ktorú budú spievať. Mám pocit, že už mám na to ucho, cítim, kedy z človeka niečo "pôjde von"." Pomáha jej aj skúsenosť z päťročného prevádzania karaoke šou. Na svojej ceste po Austrálii prvýkrát videla, akí vedia byť ľudia šťastní, keď si zaspievajú obľúbený hit pred publikom a nemusia mať pritom trému z neznalosti textu. Ten im beží pred očami na monitore a ich úlohou je len pevne držať v rukách mikrofón. "Je veľká škoda naozajstných talentov, bolo by príjemné niečo pre nich vymyslieť. Rada by som im pomohla. Mám zoznam tých najleších. Boli tu speváci, ktorí mali krásnu farbu hlasu, úžasné cítenie, perfekne improvizovali. Nájdu sa hlasy, že až žasnete. Teším sa, že sa nám ich podarilo aspoň objaviť. Trúfam si povedať, že robíme ľudí šťastnými."

Z Hnúšťe od Lučenca prišla do Bratislavy Ivanka Cibuľová. Študentku strednej zdravotnej školy uvidíme až v septemrovej relácii. Do súťaže ju prihlásil profesor telesnej výchovy, priateľ pôvodne telocvikára Jozefa Pročka. Pri jej Mariah Carey sa všetkým zatajil dych. Je jednou z tých, ktorí to s hudbou myslia vážne a zdá sa, že aj hudba s nimi.
Slávici na ulici
Markíza, nedeľa, 17.30
Caruso šou
Prima, pondelok, 21.10
Rozjezdy pro hvězdy
mesačník, Nova, nedeľa, 20.00
Do-re-mi
Nova, piatok, 20.50
Porotu takýchto "speváckych" relácií tvoria osobnosti známe, zásadne doplnené človekom od fachu - aspoň jedným hudobníkom. Zatiaľ čo v Slávikoch sa snažia porotcovia podporiť a pochváliť všetkých účinkujúcich, v Čechách, podľa hesla "čo Čech, to muzikant" bývajú porotcovia často veľmi kritickí. V Do-re-mi na Nove tieto pokusy neutralizujú vždy sladké no neveľmi presvedčivé hlásky moderátorov Pavla Trávníčka a Sabiny Laurinovej. Švenky kamery na porotcov pri vystúpeniach často samozvaných hostí však hovoria sami za seba. Na Prime v Caruso šou sa snaží ľuďom milo prihovárať Otakar Brousek ml., ktorého občas vystrieda Petra Janu. Sama moderátorka, inak speváčka, prežíva tiež svoju hrôzu - v uliciach. Jej skúsenosť je totiž iná ako skúsenosť Mišky Marienkovej, ktorej sa ľudia ponúkajú. Úroveň programu je azda najvyššia na Nove, v relácii Rozjezdy pro hvězdy, kde tak raz do roka robia konkurz až s tisíckou adeptov - detí aj dospelých. Program podporujú aj ozajstné spevácke celebrity, ktoré nesedia v porote, ale pekne-krásne spievajú tiež. Hodnotí totiž publikum. Hodnotí tých, ktorí prešli cez sito náročného konkurzu. Mnohí naň išli s očakávaním, že získajú slávu a peniaze. Mnohých ambície ďaleko prevyšovali schopnosti. A tí, čo vedeli, že vedia, veľa nečakali, ale za svoje majstrovstvo predvedené na pódiu môžu dostať šancu.
Autor: Tina Čorná / Foto: Pavol Majer