Päť sekúnd, desať sekúnd

Akufen: My Way * Force Inc 2002


Akufen. FOTO – INZINE


„Sampling sa stal pre tvorcov a hudobný priemysel hrozbou. Nekonečné dohadovanie sa v súdnych sieňach a právnické debaty o tom, kto porušil zákon. Päť sekúnd, 10 sekúnd, akoby na tom záležalo! Moje stanovisko je postavené na presvedčení, že treba vdýchnuť nový život zlomku sekundy z piesne, ktorá možno nikdy nemala úspech, alebo povedomému hlasu začutému v nejakej relácii v rádiu. Je načase zariskovať a zrušiť niektoré pravidlá,“ napísal do bookletu svojho debutového albumu My Way Marc Leclair alias Akufen z kanadského Montrealu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Akufen je bývalý džezový hudobník, ktorého „už nebavilo robiť zo seba cvičenú opicu“. Počas uplynulých dvoch rokov sa mu podarilo etablovať na svetovej scéne elektronickej hudby. Jeho samplingová tvorivá metóda inšpiruje k úvahám o podstate hudobnej tvorby v súčasnosti. Akufen je muzikantom s nepopierateľne originálnou hudobnou víziou. Jeho producentská kreativita má presvedčivý nárok na uznanie aj u konzervatívnych poslucháčov či akademikov, a to bez toho, aby vybočila z teritória popkultúry či dokonca hitovosti.

Akufenova platňa My Way, ktorá sa vo svojom žánri stala bestsellerom, je zostavená výlučne zo samplov. Sú ich stovky, ak nie tisícky. Samplingové úryvky dopĺňa párnodobá tanečná rytmika, ktorá obrovskú masu „ukradnutých“ zvukových častí drží pohromade, a vytvára dominantný groove. Výsledok sa vzpiera žánrovému zaradeniu, no najvýstižnejšie je asi označenie digitálny funk.

SkryťVypnúť reklamu

Takáto kompozičná metóda zákonite vyvoláva polemiku. Treba podotknúť, že staronovú. Ide o krádež alebo o regulárny spôsob hudobnej tvorby? Je hotová skladba originálom alebo len ďalším bezcenným plagiátom? Možno sampling vôbec považovať za metódu hudobnej produkcie, keď „to predsa dokáže každý“, aj keď nemá hudobný sluch, kompozičné nadanie, muzikantské vzdelanie či inštrumentálnu zručnosť?

Sampling sa však využíval už v stredoveku pri tvorbe chorálnych melódií. V baroku sa bežne transkribovali nielen melódie, ale i celé skladby. Odmietanie takéhoto autorského prístupu priniesol až romantizmus, ktorý kládol na najvyššie miesto originalitu umelca a jeho jedinečnú invenciu. Vtedajšia kritika sa opierala o pojem intelektuálneho vlastníctva, ktorý zaviedol anglický filozof John Locke. Šlo o radikálne novú koncepciu práva, podľa ktorej človek môže vlastniť aj ideu. Vlastníctvom už nemusela byť len manuálna, ale aj mentálna práca.

SkryťVypnúť reklamu

No dnes je čoraz ťažšie určiť, čo je v tej-ktorej skladbe originálne a čo „ukradnuté“. Nadnárodné hudobné vydavateľstvá sa estetický problém pokúšajú zúžiť na ekonomický a právnický. Umenie sa však nedá zjednodušiť iba na metódu, akou vzniklo. Londýnsky spisovateľ a hudobník David Toop tvrdí, že dnes už „nikoho nezaujíma, či ste svoju skladbu tvorili dvadsať rokov, alebo ste ju vysamplovali z hotovej cudzej nahrávky“.

Ak by sme zotrvávali na stanovisku romantizmu, ktorému sa veľmi podobá celkom neromantické stanovisko takzvaných major labelov, Akufen by bol nutne vyhlásený za podvodníka a zlodeja. A spolu s ním zástupy ďalších tvorcov najrôznejších žánrov. Vyriešiť často diskutovanú požiadavku legalizovania pravidiel využívania cudzieho zvukového materiálu bude čoraz ťažšie. Odhaliť plagiátorstvo alebo kopírovanie pri použití digitálnych zvukových technológií je často nemožné.

SkryťVypnúť reklamu

My Way je odvážna, radikálna, no aj mimoriadne zábavná platňa. Je len na samotnom poslucháčovi, či mu poslúži ako inšpirácia k bezodným interpretáciám, alebo ju využije na empatické počúvanie, či sa na ňu do sýtosti vytancuje počas víkendovej noci v hudobnom klube. Sampling je umenie charakteristické pre éru kultúrnej entropie, strateného zmyslu dejín. To však neznamená, že diela vytvorené touto metódou nemôžu byť krásne.

Autor: MICHAL HVORECKÝ(Autor je prozaik a editor www.inzine.sk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu