Politológ: Za prázdnotou je populizmus

Slovenskej volebnej kampani chýba obsah a postupne sa mení na klasickú reklamu. Čo to vypovedá o našej spoločnosti? Existuje niekoľko možností, tvrdí český politológ Jiří Pehe.

Na jednej strane Slovensko kopíruje moderný západný štýl predvolebnej kampane. V Amerike, Británii či Nemecku vyhrávajú voľby práve obratní marketingoví stratégovia.

„Je to celosvetový trend, pretože politika sa stáva čoraz viac produktom médií,“ povedal Pehe. Podobnú bezobsažnú kampaň zažili v Čechách. „Môže to znamenať, že stredoeurópska demokracia už nie je v ohrození, politická situácia je stabilná a strany sa môžu na voličov obracať s triviálnosťami,“ hovorí Pehe. Preto sa slovenská kampaň líši od kampane z roku 1998, keď Slovensku hrozila izolácia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane, za kampaňou bez ideí môže stáť populizmus. „Čím menej obsahu je v kampani, tým viac je svojou podstatou populistická,“ myslí si Pehe. Nedostatok názoru súvisí so snahou osloviť čo najviac ľudí. Podľa Peheho hrozí, že ideová prázdnota môže vyústiť až do nacionalizmu, pretože ani on nemá racionálny obsah a je založený na emóciách a pocitoch. „Spojenie medzi populizmom bez obsahu a prechodom k nacionalistickej rétorike existuje.“

Takmer všetkým stredoeurópskym stranám bráni v nápaditejšej a výraznejšej kampani to, že majú spoločnú agendu: vstup do Európskej únie. Podľa Peheho si totiž nemôžu dovoliť výraznejší názorový rozdiel. „Ich agenda je nalinkovaná tým, že chceme do únie. Ich program preto musí byť v podstate totožný.“

SkryťVypnúť reklamu

Tento problém v Amerike či Británii nepoznajú. Pred voľbami diskutujú o etických témach, ktoré sú u nás takmer neznáme: potraty, postavenie ženy, postavenie cirkvi, klonovanie.

„Stredoeurópski voliči, presne ako strany, sú menej politicky zdatní než voliči a strany na Západe,“ tvrdí Pehe.

Preto, hoci sa forma predvolebného boja u nás a na západe začína podobať, existuje stále zásadný rozdiel: tam je popri forme dôležitý aj obsah.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 727
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 533
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 538
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 527
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 459
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 044
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 203
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu