Na trhu sa objavil nový tovar, politika

BRATISLAVA – Zápas o hlasy voličov je iný ako pred minulými voľbami. Už nehovoria ani tak o ideách, správajú sa skôr, akoby ponúkali tovar. Ich kampaň sa podobá reklame – voličom ponúkajú súťaž o počítač, cestu okolo sveta či kreslo v parlamente. T

BRATISLAVA – Zápas o hlasy voličov je iný ako pred minulými voľbami. Už nehovoria ani tak o ideách, správajú sa skôr, akoby ponúkali tovar. Ich kampaň sa podobá reklame – voličom ponúkajú súťaž o počítač, cestu okolo sveta či kreslo v parlamente. Tvrdia, že ide o takzvanú imidžovú kampaň a vstúpili do nej najmä nové strany – Smer, ANO a SDKÚ.

Myšlienky sa z kampane vytrácajú. Český politológ Jiří Pehe hovorí, že za kampaňou bez ideí môže stáť populizmus. „Čím menej obsahu je v kampani, tým viac je svojou podstatou populistická,“ myslí si Pehe. Hovorí, že takmer všetkým stredoeurópskym stranám bráni v nápaditejšej a výraznejšej kampani aj to, že majú spoločnú agendu: vstup do Európskej únie. Podľa Peheho si preto nemôžu dovoliť výraznejší názorový rozdiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Odborník na reklamu Michal Ruttkay tvrdí, že volebná kampaň je v podstate klasická reklamná kampaň. „Keď to však porovnáte napríklad s reklamnou na Coca-Colu, tak tá má jednu výhodu: je to hmatateľný produkt, spotrebitelia ho poznajú. Politická myšlienka je naozaj niečo vo vzduchu, čo sa nedá uchopiť.“ Ľudia sa podľa neho veľmi ťažko orientujú v hodnotách a rozhodujú sa na základe sympatií a pocitov. Myslí si preto, že strany zareagovali veľmi citlivo. „Vybrali si správne nástroje.“ Ale súťažiam, ako má SDKÚ či ANO, Ruttkay príliš neverí. „Ja si myslím, že takáto lotéria nebude veľmi úspešná.“

Podľa prieskumu Inštitútu pre verejné otázky ľudia rešpektujú najmä taký typ kampane, ktorý súvisí s ich vlastným rozhodnutím zúčastniť sa na nej. To sú mítingy, diskusné stoly politikov v médiách. Naopak, najviac je odmietaná kampaň založená na priamom kontakte, ako je osobný list, telefonovanie, zaslanie SMS-správy, návšteva doma. „Sú to všetko formy vnímané ako zásah do súkromia. To ale neznamená, že nemusí ísť o účinnú metódu,“ povedal sociológ Marián Velšic.

SkryťVypnúť reklamu

Sociológ Marián Velšic hovorí, že v porovnaní so všetkými doterajšími kampaňami sa na Slovensku oveľa viac kladie dôraz na marketing politických strán. Za dôležitý však považuje aj spôsob, ako sa vyjadria hodnoty, ktoré strany vyznávajú.

Reklamné agentúry, ktoré pripravujú stranám kampaň, vždy nerozlišujú skutočnosť, že predávať jogurty a politické strany sú dve odlišné činnosti, myslí si Velšic. Oslovovanie voličov je zložitejšie ako osloviť zákazníkov. „Voliči sú nestabilnejší, na jednu a tú istú vec nereagujú v rôznych časových okamihoch rovnako.“

Velšic hovorí, že SDKÚ, ANO a Smer zápasia aj o mladších voličov a tí sú ochotní akceptovať aj oslovenie prostredníctvom rôznych súťaží. „Navyše, môžu sa do nich zapojiť dobrovoľne a nepociťujú to ako obťažovanie,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Nenápadnú predvolebnú kampaň zatiaľ vedú KDH, SMK a HZDS. Súvisí to aj s tým, že majú stabilnejšiu voličskú základňu. Mečiarovo HZDS sa predstaví s billbordmi od začiatku augusta a SMK ešte neskôr. „My máme kampaň štyri roky. všetci poslanci a vedenie strany chodia za voličmi nielen mesiac pred voľbami,“ povedal poslanec Gyula Bárdos z SMK.

(sp, miš)

Viac v rubrike VOĽBY 2002
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 736
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 543
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 545
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 541
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 425
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 065
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 213
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu