
Pohľad na závod Conflandey v USA (Severná Karolína). FOTO – ARCHÍV
do drôtarenskej výroby v regióne Nitry 500 miliónov korún a zamestnať 150 ľudí.
Výber vhodnej krajiny pre polmiliardovú investíciu určite nebol jednoduchý. Prečo zvíťazilo práve Slovensko?
Z nášho pohľadu je veľmi zaujímavá geografická poloha Slovenska, najmä blízkosť viedenského letiska a vôbec pozícia v srdci Európy. Okrem toho Nitra a jej okolie typom a veľkosťou veľmi pripomína región, v ktorom sídlime vo Francúzsku. Veľmi príjemným zistením bol aj potenciál dobre vyškolených ľudí, najmä technikov.
To čo ste spomenuli, môže sedieť prakticky na všetky stredoeurópske krajiny.
V konečnom dôsledku sme sa rozhodli pre Slovensko aj vďaka veľmi priaznivému pomeru medzi nákladmi a výnosmi. Tento pomer je natoľko výhodný, že preváži možné riziká.
Stretli ste sa pri vstupe na slovenský trh s nejakými komplikáciami zo strany úradov či legislatívy?
Dá sa tu cítiť množstvo obmedzení, podľa všetkého pochádzajúcich z minulosti. Na druhej strane ľudia, s ktorými sme na projekte spolupracovali, boli veľmi nápomocní. Veríme, že všetky obmedeznia rýchlo vymiznú a Slovensko sa dostane na európsku úroveň aj v tomto smere.
Máte skúsenosti s investovaním aj v iných stredoeurópskych krajinách?
Nejde priamo o investície, no do tohto teritória vyvážame našu produkciu už vyše 40 rokov.
Aké je postavenie vašej spoločnosti vo svete?
Špecializujeme sa na jemné drôty. Sme svetovou jednotkou vo výrobe spinkových drôtov, ktoré sú bežnou výbavou každej kancelácie, ako i vo výrobe šicích drôtov, ktoré nájdete na každom zošite alebo časopise. V tomto sortimente nám patrí asi 40 percent svetového trhu.
Okrem toho vyrábame jemné drôty aj do sedačiek či svietidiel, a preto sme asi jednou z mála firiem, ktorá môže povedať, že jej produkty sa nájdu v každej domácnosti.
Čo pre vás znamená investícia na Slovensku?
Zámer je vybudovať na Slovensku mostík smerom na východné trhy. Naše výrobky sú veľmi lacné a tým aj veľmi citlivé na akékoľvek zvýšenie nákladov. Dovážať spinky z Francúzska je nonsens. Investícia v Nitre je prvým krokom k väčšiemu prieniku na východné trhy.
Čo bolo dôvodom rozhodnutia pre investíciu do existujúcich hál, a nie začať na zelenej lúke?
Odpoveď je jednoduchá. Išlo o čas a peniaze. V spolupráci so slovenskými partnermi sa nám podarilo nájsť budovu, ktorá nám vyhovovala, a preto nebol dôvod hľadať inde.
Mohli by ste ten čas a peniaze rozmeniť na drobné?
Rozhodnutie prísť na Slovensko padlo už pred siedmimi rokmi. Prvou ideou bolo vytvoriť spoločný podnik. Boli sme v kontakte s dvoma slovenskými spoločnosťami, no rokovania uviazli na mŕtvom bode. Pred troma rokmi sme sa nakoniec rozhodli investovať v Amerike, čo tiež vstup na Slovensko oddialilo.
Pomohli vám pri príprave investície obchodné komory alebo organizácie na podporu investícií?
Fakticky nie. Tým, že sme veľmi úzko špecializovaná firma a naše aktivity nie sú také rozsiahle ako napríklad v prípade Volkswagenu či Carefouru, nehrajú pre nás takéto organizácie významnú úlohu. Nanajvyš tak zistiť nejakú adresu a tým sa to končí.
Akým spôsobom sú organizovaní podnikatelia vo Francúzsku?
Na prvej úrovni sú regionálne organizácie. Tých je viac ako sto. Druhú úroveň tvoria združenia podnikov s celoštátnou pôsobnosťou podľa druhu výroby. My patríme do skupiny oceliarenského priemyslu
Je členstvo v týchto organizáciach povinné alebo dobrovoľné?
Dobrovoľné.
Na Slovensku sa v súčasnosti diskutuje o znovuzavedení povinného členstva v obchodnej komore. Počuli ste o tom?
Nie, nič také som nepočul.
Aký je váš názor?
Členstvo v obchodných komorách má podľa mňa prínosy pre menšie regionálne firmy, ktoré majú menej kontaktov. Pre mňa tým, že sedím v Paríži, obchodná komora neprináša nič. A vlastne, raz do roka čašu šampusu.
Rozdiel môže byť aj v tom, na akej úrovni sú na Slovensku vybudované ostatné podnikateľské organizácie. Ak je ich pôsobenie slabé, mohla by komora zohrať neoceniteľnú úlohu.
Takže vyhovovalo by vám povinné členstvo? Po vstupe na Slovensko sa táto otázka dotýka aj vás.
V každom prípade by som uvítal, ak by som sa mohol slobodne rozhodnúť. Žiadna forma donucovania nie je pre podnikateľa lákavá.
TOMÁŠ KURTANSKÝ