Enzo Ferrari ponúkal pot a slzy

Michael Schumacher vyhráva v nedeľu 21. júla Veľkú cenu Francúzska a piatykrát sa stáva majstrom sveta. V šialenej eufórii rozhojdáva svoje ferrari do strán, ruky mu vystreľujú do nebies. V tej chvíli tam niekde „hore“ vypína Enzo Ferrari – zakladateľ ...


FOTO – ARCHÍV


Michael Schumacher vyhráva v nedeľu 21. júla Veľkú cenu Francúzska a piatykrát sa stáva majstrom sveta. V šialenej eufórii rozhojdáva svoje ferrari do strán, ruky mu vystreľujú do nebies. V tej chvíli tam niekde „hore“ vypína Enzo Ferrari – zakladateľ slávnej automobilovej značky – televízor. Jeho šedivá tvár aristokrata nepohne ani brvou, spod čiernych okuliarov sa nedá vypozorovať žiadny odtieň emócií. Zapáli si svoju obľúbenú cigaru a myslí na ďalšie víťazstvá. Oslavy ho nezaujímajú. Commendatore berie vstupenky do siene slávy ako súčasť svojho odkazu: „Ten, kto vyhráva na ferrari, je slávny. Kto na ňom prehráva, je idiot.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Neznášal dlhé reči

Hovorili o ňom, že je neprístupný. Svoj vonkajšok zahalil do nepreniknuteľného závoja kamennej tváre, pod ktorou sa skrývala vášeň. K autám a k svojej značke. „To, čo vyžadujem od seba, chcem aj od iných,“ hovorieval veľký commendatore. Podobne ako kedysi Churchill ponúkol svojim zamestnancom pot a slzy. Najradšej mal stretnutia, kde sa vecne prezentovali nové návrhy. Nemal rád zbytočne dlhé a nepodstatné reči. Obľuboval rýchle riešenia, ale vypočul si aj iné strany.

Komunikácia Enza Ferrariho s ľuďmi bola zložitá. Kto si však získal jeho priazeň, ten mohol počítať s bezvýhradnou pomocou. K takým patril aj Luca di Montezemolo, súčasný šéf Ferrari.

„Je to veľmi zvláštny príbeh – krásny príbeh,“ hovorí Montezemolo. „Bol som vtedy celkom dobrý, mladý súťažný pretekár. Populárna talianska rozhlasová stanica ma pozvala, aby som sa zúčastnil na relácii spočívajúcej na telefonátoch poslucháčov. Jedným z volajúcich bol veľmi politicky naladený Talian, ktorý stále opakoval, že motoristické preteky sú športom pre boháčov a obyčajní ľudia im nemajú možnosť konkurovať. Odpovedal som, že to nie je celkom pravda. Množstvo pretekárov pracuje veľmi tvrdo a niektorí dokonca ako mechanici. Tak, ako tomu bolo v prípade Enza Ferrariho.“

SkryťVypnúť reklamu

Enzo Ferrari program počúval. Zavolal v živom vysielaní do štúdia a opýtal sa, kto je to ten mladík. „Chcem ho spoznať,“ povedal, „je to tvrdý chlapec a privítal by som, keby ma v Maranelle navštívil.“ Ferrari poslal Montezemolovi vlastnoručne podpísanú knihu, a ten ho išiel navštíviť. Enzo si Lucu najal ako osobného asistenta a v roku 1974 bol menovaný tímovým manažérom vo formule 1. Začala sa jedna zo zlatých epoch Ferrari. Do červených kokpitov si sadali Niki Lauda, Clay Regazzoni a Carlos Reutemann. Výsledok? Majstrovské tituly v jazdcoch i konštruktéroch.

„Bola to pre mňa fantastická životná i profesionálna skúsenosť,“ hovorí 54-ročný Montezemolo, ktorý sa ako zlatý chlapec Ferrari vrátil začiatkom 90. rokov do svojho tímu. „Bol som veľmi mladý a mal som to šťastie, že som s ním pracoval dvadsaťštyri hodín denne. Naučil som sa dvom veciam. Po prvé, pozerať sa dopredu a po druhé, vždy usilovne pracovať aj vtedy, keď ste v ťažkej situácii, dokonca keď nevíťazíte. Musíte si zo všetkých síl snažiť dosiahnuť úspech. To sú dve najväčšie veci, ktoré som sa od Enza Ferrariho naučil.“

SkryťVypnúť reklamu

Iba jedna farba – červená

Enzo Ferrari sa narodil 18. februára 1898 v severotalianskom mestečku Modena. Otec mu zomrel, keď bol ešte dieťa a bol nútený opustiť školu. Musel si ísť zarábať. Už v mladosti sa vyznamenal ako pretekár, keď sa koncom prvej svetovej vojny stal členom tímu CMN. V roku 1920 ho zamestnala firma Alfa Romeo ako pretekárskeho a skúšobného jazdca. O deväť rokov neskôr si založil vlastnú firmu z názvom Scuderia Ferrari, ktorej hlavnou činnosťou bola síce údržba pretekárskych vozidiel zákazníkov značky Alfa Romeo, ale pod vlastnou firemnou značkou a s technickou podporou milánskeho podniku upravovala aj autá. Už vtedy bol nositeľom talianskeho vyznamenania s právom nosiť titul commendatore.

Od samého začiatku bol značkou Scuderie vzpínajúci sa kôň, ktorého Francesco Baracca, eso talianskeho letectva, preslávil v mnohých vzdušných súbojoch. Spojenie s firmou Alfa Romeo trvalo do roku 1938. O dva roky neskôr založil Ferrari firmu Auto Avio Costruzioni, ktorá vyrábala predovšetkým obrábacie stroje a postavil svoj prvý automobil. Bol to model 815 (prvé číslo udávalo počet valcov, ďalšie dve zdvihový objem), ktorému však nemohol dať svoje meno, lebo mal ešte záväzky voči Alfe Romeo. V roku 1948 vznikol v maranellskom závode model 125 F1 – prvý Grand Prix monopost. Ako jediný nikdy nemenil základnú farbu – červenú. V tom istom roku prevzal technické vedenie Aurelio Lampredi.

SkryťVypnúť reklamu

Úspechy a pády

Ferrari sa preslávilo svojimi víťazstvami na pretekoch Mille Miglia a 24 hodín Le Mans. Špeciálne na preteky bol v rokoch 1951-1952 postavený model 500 F2, ktorý preslávil dlhú tradíciu Ferrari. V rokoch 1952-1953 vyhral s ním Alberto Ascari šestnásť pretekov a získal dva tituly majstra sveta. Nastal boom, ktorý Ferrarimu prekazili straty v osobnom živote. V roku 1956 mu na svalovú dystrofiu (ochabovanie svalstva) zomrel milovaný syn Dino. Rozišiel sa s manželkou Laurou, ktorá sa so synovou smrťou nikdy nezmierila. Enzo Ferrari hľadal útechu v práci. Sedem dní v týždni, dvadsaťštyri hodín denne.

V roku 1966 bola firma Ferrari začlenená do impéria Fiat. Roku 1971 odišiel z miesta prezidenta, no vedenie firmy naďalej zostalo v rukách commendatoreho až do jeho smrti v auguste 1988. Pod jeho vedením vyhrala značka Ferrari vyše 5-tisíckrát.

SkryťVypnúť reklamu

Niekdajší dom Enza Ferrariho v Maranelle je dnes súčasťou rozsiahleho areálu. Opäť slúži ako administratívna budova, ale aj ako prechodné ubytovanie pre Schumachera. Šedivý pán s čiernymi okuliarmi je spokojný. Má pretekára, ktorý opäť víťazí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 892
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 944
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 787
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 867
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 2 773
  6. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 764
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 369
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu