Dáte si Repete pod Pyramídou?

Slovenský rozhlas má vlastné hudobné vydavateľstvo. Jeho existencia je povinná, vyplýva totiž zo zákona.


Súkromná predajňa v priestoroch Slovenského rozhlasu je jediná v Bratislave, ktorá ponúka len hudobné nosiče vydavateľstva Pyramída. Okrem nich predáva napríklad aj doplnky z kože. FOTO SME – LUBOŠ PILC


Slovenský rozhlas má vlastné hudobné vydavateľstvo. Jeho existencia je povinná, vyplýva totiž zo zákona.

Pyramída pokrýva široký záber titulov od hovoreného slova cez ľudovú, vážnu a populárnu hudbu až po Repete.

„Prvotným cieľom nie je zisk, ale poskytnutie kultúrnej informácie poslucháčskej verejnosti. Komerčné tituly dotujú kultúrne edičné činy, ktoré si nenachádzajú priestor v komerčných vydavateľstvách,“ hovorí vedúci vydavateľstva Marián Brezáni. Hudobní publicisti však vydavateľstvu verejnoprávneho Slovenského rozhlasu, ktorý žije aj z koncesionárskych poplatkov a daní, vyčítajú nízku úroveň niektorých vydaných titulov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pyramída vydávala v minulosti ročne 30 až 40 projektov. Na tento rok je naplánovaných 15 titulov. „Máme obmedzené finančné prostriedky. Chceme skvalitniť výber a zároveň vydávať takých interpretov, ktorí by nám zaručili určitú finančnú návratnosť,“ hovorí Marián Brezáni.

Vydavateľstvo nie je podľa Brezániho ziskové ani stratové – hospodári s vyrovnaným rozpočtom. V minulom roku sa výdavky a príjmy pohybovali okolo 3 miliónov korún. Na schválených tohtoročných 15 titulov sa počíta so sumou 2,4 milióna korún.

Najúspešnejší je Kazík

Za najväčší komerčný úspech vydavateľstva sa považuje album Roba Kazíka, ktorého sa podľa Brezániho predalo okolo 70-tisíc kusov. Popri ňom vyšli na tejto značke aj ďalšie nosiče, ktoré spadajú do kategórie Repete, šlágrovej hudby určenej pre staršiu generáciu. Marián Brezáni to odmieta: „Okrem takzvaného stredného prúdu, ktorý, mimochodom, neodmysliteľne patrí k rozhlasu, vydávame nosiče s vážnou hudbou, ľudovou hudbou, rozhlasovými dramatizáciami rozprávok, rozhlasovým humorom, titulmi s náboženskou tematikou. Konštatovanie o Repete je neodborné a nepravdivé.“

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí z týchto interpretov sa objavovali v polovici 90. rokov v estrádnych programoch Slovenskej televízie alebo spievali na mítingoch HZDS. „Ťažko sa mi vyjadruje, nebol som pri tom, keď sa to vyrábalo. Aj Repete má svoju cieľovú kategóriu a vydávame aj albumy pre iné generácie. Aj týmto sme splnili verejnoprávnosť,“ tvrdí Brezáni.

Hudobní publicisti sa zhodujú. Takéto tituly odzrkadľujú približný vkus poslucháčov Slovenského rozhlasu, aj keď vo vydavateľstve vznikli hodnotné nahrávky worldmusicového Ghymesu, skupiny Jej Družina, Polemicu alebo nahrávky džezmanov Petra Lipu a Juraja Lehotského. To sú tituly, ktoré dnes stále zaujímajú predajcov hudby. „A ešte niektoré tituly ľudovej hudby. Šlágre ma nezaujímajú,“ hovorí šéf predajne CD Dr. Horák Pavol Maruščák.

SkryťVypnúť reklamu

Vzrušujúce archívy

Podľa hudobného publicistu Mariana Jaslovského vydavateľstvo nedostatočne narába s archívom: „Keď som robil po vysokej škole dva mesiace v Slovenskom rozhlase, vzrušovali ma archívy. Dalo sa tam nájsť naozaj všeličo možné. Od rozhlasového vydavateľstva očakávam aj vydávanie kvalitných antológií. Pokiaľ viem, svojho času vyšla len jedna, veľmi zlá, ktorá akože mapovala bigbítovú scénu 60. rokov. Džez v rozhlase napriek skvelým nahrávkam, ktoré sú v archíve, myslím kompletné koncerty, akoby neexistoval, ale ja ho chcem. Vopred odmietam námietku o nekomerčnosti džezu, pretože je to štátny rozhlas a nejde o nové nahrávky, pri ktorých treba platiť štúdio. Zato garnitúra Repete si, pokiaľ viem, veselo vydáva, akoby ani nebol rok 2002.“

SkryťVypnúť reklamu

Mariana Jaslovského zaujali dva tituly – Ghymes a Ursinyho posledný koncert. „Rád by som sa pozrel na katalóg, či náhodou vydavateľstvu nekrivdím, ale na internetovej stránke som našiel iba novinku hokejistické cédečko s hlasmi zlatých chlapcov,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 064
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 984
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 111
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 014
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 981
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 472
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 074
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu