Jana Tóthová - Tornádo Lue.. FOTO - CTIBOR BACHRATÝ
Bejzo z Polemicu. FOTO - CTIBOR BACHRATÝ
Savale fanfare z Rumunska. FOTO - CTIBOR BACHRATÝ
Strojca trenčianskeho festivalu Pohoda Michal Kaščák by mal zmeniť minuloročné heslo na: Nie je problém byť v pohode, keď nesvieti slnko. Ľudia si už zvykli, a keď na druhý deň festivalu v sobotu predsa vyšlo, svietilo ako bonus.
Viac ako dvadsaťtisíc návštevníkov šiesteho ročníka festivalu sa v prúde od jedného konca areálu výstaviska na druhý rozdelili do siedmich scén a podľa zámeru: opiť sa rýchlo, vidieť zo všetkého aspoň po dve pesničky, tí náročnejší si vytypovali kapely, vernejší prišli v patričných kostýmoch svojho žánru (čierni novoromantici a gothic rockeri) a vyznávači techno-parties zasa dali najavo, že aj na festival sa dá prísť elegantne a vydržať viac, ako je v prirodzených ľudských silách.
Deň škaredý
Nevďačná úloha štartovať festival pripadla v piatok slovenskej kapele Seven Days to Winter, Pressburger Klezmer Bandu a Veneeru.
Návštevníci festivalu netušili, aké nervy zažívali organizátori, ktorí neodolali a napriek alkoholickej povesti Shana McGowana ho zavolali aj s jeho kapelou The Popes. Írsky pesničkár priletel s eskortou na Slovensko, ale to ešte nič nebolo vyhrané. V letiskovom bare si Shane objednal borovičky a skúšal podľa dobrých rád, ako zbaliť slovenskú ženu. Shane: „Krásna slovenská žena a kresťanka, v mene Boha, dali by ste mi tento pohár?“ Dostal aspoň pohár.
V hoteli načal fľašu absintu a o chvíľu do štábu prišli správy, že si zavolal lekára. Po úraze má pretrvávajúce bolesti kĺbu a berie „painkiller“ na vlastnú zodpovednosť.
Na McGowanovi je najčarovnejšia tá neistota, či vystúpi, alebo nie. Tomu, že príde do areálu, neveril už nikto. Zákulisie v jednom momente stíchlo: po mostíku k pódiu kráčal írsky bard hudby - podopieral sa vyrezávanou palicou a z druhej strany manažérom. Pár metrov na pódium trvalo večnosť. Na druhej strane ho čakali tisíce ľudí. „Pódium je liečivé miesto, keď som tam, necítim žiadnu bolesť,“ hovorí hudobník pomedzi zvyšky zubov a po stole klepká palicou, ktorou na pódiu dirigoval svojich Popes a búchal do činel. Nadšení fanúšikovia a urazené publikum, ktoré frflalo: On bol opitý.
Publikum zjednotila česká kapela Lucie, hádam najkomerčnejší ťah v programe Pohody, ktorý však vyšiel. Mňága & Žďorp s novým bubeníkom a saxofonistom zahrala štandard, funkovej kapele J.A.R. s lídrom Romanom Holým by sa hodil neskorší čas. Hlavné pódium slušalo bratislavským Le Payaco - tí pridali nové anglické pesničky, s ktorými chcú preraziť v Japonsku. Spevák Tomáš Sloboda na druhý deň so smiechom reagoval: „Počujem o tom po prvýkrát.“
Davom sa predieral bývalý minister kultúry Ladislav Snopko k pódiu Kofola Stage, kde medzi world music jednoznačne presvedčila najrýchlejšia dychovka na svete - rumunská Savale fanfare a po nich džezovo-rómska česká hviezda Ida Kelarová. „Každý z nás bol raz Rómom,“ vychovávala publikum mohutná diva.
Večer sa na menšej scéne tancovalo na mix Pary, Tata bojs a Neuropy a na hip-hop scéne skákalo na výborné Trosky a Kontrafakt.
Stany si ľudia rozkladali v daždi.
Deň pekný
Na druhý deň festivalu padol rekord v návštevnosti. Podľa polície okolo 23-tisíc ľudí. Našťastie sa nemuseli všetci tlačiť pod hlavným pódiom. Dobrý program bol aj na Kofola stage a Blaupunkte a v tanečných stanoch, ktoré začínali k večeru a ťahali do rána do desiatej.
Menšie pódium začalo konkurovať hlavnému o štvrtej, keď začala hrať Garáž. Spevák Tony Ducháček pôsobil na slnku neisto a prekvapene, ani netancoval. Slobodná Európa zvládla comeback, v prídavkoch musela zahrať ešte raz tú istú pesničku, lebo novšie zatiaľ nemá. Gitarista Sveťo Korbel uznanlivo kýval hlavou na Zónu A: „Hrajú lepšie ako kedykoľvek predtým.“ Vzduchom lietali pankáčske pozdravy - poháre s pivom. Prešovskí Chiki liki tu-a sa konečne vydali a na koncerte pokrstili hudbu na cédečku s názvom Kysak. V úspešných comebackoch pokračovali Tornádo Lue, ktorí milú starosvetskú hudbu zbytočne vynovili necitlivou elektronikou. Buty mali väčší úspech ako triphopoví headlineri Sneaker Pimps, hoci hity zanovito nehrajú.
„Vieme, že vo Východnej Európe nepredáme veľa cédečiek, ale turné sme si urobili v krajinách, ktoré ešte nepoznáme,“ povedali britské hviezdy, taneční Stereo MC‘S. Po natrieskanom koncerte boli spokojní, hoci vraj publikum je tu rezervovanejšie.
V rámci retro nálady osemdesiate roky pripomenuli gothicrockoví Last Days Of Jesus, hrajúci sa s ľudskou hrôzou a hnusom a medzivojnovou hudbou Bratislava hot serenaders sa Pohoda nadránom končila.
DENISA VOLOŠČUKOVÁ, PETER BÁLIK, Trenčín - Bratislava