Aká je podľa vás úroveň vyučovania cudzích jazykov na Slovensku? - pýtali sme sa odborníkov a známych osobností.
MAROŠ HLADKÝ, skupina Gladiator: „Za posledných desať rokov sa to určite veľmi zlepšilo. V období totality sa vyučoval len ruský jazyk a keď sme začiatkom deväťdesiatych rokov začínali spievať v angličtine, strašne nám to chýbalo. Veľmi sa mi páči, keď teraz stretávam mladších kolegov - muzikantov, a oni vedia po anglicky, francúzsky.“
STELLA HANZELOVÁ, koordinátorka public rellations Open Society Foundation: „Podľa mňa, po určitom čase sa úroveň vyučovania priamoúmerne vyrovnáva tomu, čo chceme. Máme tu slabších učiteľov aj výborných. Len prostredníctvom našej nadácie učilo stredoškolákov na Slovensku už niekoľko desiatok profesionálnych učiteľov angličtiny a cudzieho jazyka. A učia nielen študentov, ale aj slovenských učiteľov angličtiny na workshopoch a letných školách angličtiny. Zvyšovaniu úrovne výrazne pomáha aj to, že dnes chcú viacerí vedieť, a nielen mať dobré známky či absolvovaný kurz. To sa potom odráža aj na príprave učiteľov a záujme spolužiakov, je väčší prístup k literatúre, filmom, využívaniu jazyka pri používaní internetu, pohybuje sa tu viac cudzincov a to naučené nezostáva niekde v zákutí mozgových závitov, ale môžeme ho hneď a každodenne používať.“
GABRIELA DORŇÁKOVÁ, prezidentka Slovenskej asociácie učiteľov angličtiny: „Kľúčovou osobnosťou je podľa mňa učiteľ. Myslím si, že len dobrý materiál neznamená, že žiak bude vedieť dobre po anglicky. Podľa mňa kombinácia výborný učiteľ a menej kvalitný kurz či učebnica dokáže viac, ako dobré knihy a učiteľ, ktorý je slabší. Napríklad, keď v okresnom mestečku je jedno gymnázium a kolega-učiteľ angličtiny je tam v podstate jediným na ten jazyk a nemá záujem byť v kontakte s centrom diania, s novými metódami, trendmi, prístupmi, je v podstate stratený. Dobrý je ten učiteľ, ktorý na sebe systematicky pracuje.“
PAUL McCULLOUGH, americký lektor, Gymnázium Vazovova: „Myslím si, že Slováci sa radi učia a dobre sa naučia cudzie jazyky. Poznám veľa učiteľov a oni to berú ako prácu, ale aj ako hobby. Neviem, aké majú študenti výsledky v medzinárodných štandardných skúškach, ale som si istý, že ich schopnosti sú na dobrej úrovni.“
JOZEF GALATA, vedúci Katedry jazykov a spoločenských vied na SjF STU: „V porovnaní s minulými rokmi sa jazykové znalosti študentov prichádzajúcich na našu fakultu mierne zlepšili - platí to najmä o absolventoch stredných priemyselných škôl. V prieskume, ktorý sme robili na fakulte v minulom semestri, nás zaujal údaj, že výučba gramatiky na strednom stupni nepokrýva dostatočne potrebu pri práci s odborným textom. Rovnaký poznatok, problémy s gramatikou, sme získali aj pri rozhovoroch so študentmi po návrate zo zahraničia. Vystupujú síce sebavedome, no produkujú často až komické chyby. Jednou z úloh učiteľov jazykov je preto vylepšovať i formálnu stránku prejavu, pretože inak sa narúša dobrý imidž hovoriaceho reprezentovaný jeho technickými vedomosťami.“ (sr)