Nekvalitu podnikateľského prostredia ovplyvňuje zlá legislatíva a prebujnená štátna administratíva. Jej vplyv na podnikateľské prostredie je kameňom úrazu rozvoja podnikania i poklesu nezamestnanoti. Podnikateľské aktivity investičného charakteru sú často otázkou niekoľkých rokov, z dôvodu prekážok skorumpovanej byrokracie. Tieto skúsenosti odrádzajú od investovania nielen našich podnikateľov, ale i zahraničných investorov. Efektivita štátneho aparátu je viac ako zlá. Vybavovanie rôznych povolaní a žiadostí je krížovou cestou podnikateľa, spojenou často s úplatkami. Daňové a odvodové zaťaženie je ďalším faktorom demotivujúcim podnikať. Fyzické osoby – podnikatelia odvádzajú daň z príjmu až na hranici 45 %. Rozdiel medzi podnikateľom, fyzickou osobou a právnickým subjektom vo výške odvádzanej dane je nevysvetliteľnou dilemou. Ak je fyzickou osobou dôchodca podnikateľ, opäť odvádza odvody do dôchodkového zabezpečenia, čo je absurditou a vyciciavaním podnikajúcich dôchodcov nenásytným štátom. Praktické kroky zlepšenia podnikateľského prostredia i terajšej vlády sú smerom k malým a stredným podnikateľom – slušne povedané – ukradnuté.
Podnikatelia a pracujúci dôchodcovia sa stali tŕňom v oku koaličných ľavičiarov. Ľavica oprášila postkomunistickú filozofiu triedneho boja proti úspešným a bohatým bez rozdielu toho, či majetok nadobudli nečestne, reštitúciou alebo snahou dosiahnuť úspech. Na vlastníkov majetkov vysoká daň bez rozdielu spôsobu nadobudnutia je trestom za pracovitosť a úspech. Pre vlastníkov nečestne nadobudnutých majetkov majú platiť i v praxi iné zákony ako daň.
Strašenie už trvalým nedostatkom financií na školstvo, zdravotníctvo a dôchodky má prioritu pred systémovými opatreniami kompetentných, v spotrebe financií nenásytného štátneho blahobytu a rozbujneného štátneho aparátu. Vysokú nezamestnanosť, finančný kolaps zdravotníctva, školstva nevyriešia vysoké dane a odvody do fondov. Ak štát nekvalitným prostredím na podnikanie demotivuje podnikať, investovať, potom nemôže očakávať pokles alarmujúcej nezamestnanosti. Z akých príčin štát kladie polená pod nohy naďalej pracujúcim a podnikajúcim dôchodcom, študentom, ktorí majú záujem pracovať.
V žiadnom prípade seriál MF „Dane naše milované“ nevzbudí u občanov súcit, aby do nenásytnej pokladnice štátu odvádzali viacej a tým riešili ekonomickú situáciu spomínaných rezortov. Občania už príliš veľa zaplatili za vytunelované banky, štátne podniky a blahobyt štátneho aparátu (vrátane rôznych pôžitkov politikov) i závratných príjmov manažérov ako-tak fungujúcich štátnych podnikov a bánk. Slovensko má multimilionárov zrodených z privatizácie za babku, z riadenia štátnych podnikov i bánk do obrovských miliardových strát, na úkor štátu i občanov. Miliardové dlhy na daniach z veľkej časti už neexistujúcich subjektov, miliardové dlhy neuhradených klasifikovaných úverov do bánk a miliardové dlhy do fondov. Po nežnej revolúcii vypukla horúčka zlatokopov miliárd, ako ošklbať štát, občanov i vkladateľov skrachovaných bánk.
Zlatokopmi sa stali nielen podvodníci v bielych golieroch, ale i poniektorí politici a poslanci. Zaujímavosťou je, že nikto nebol odsúdený za ekonomické trestné činy v miliónoch a v miliardách. Názor občanov, že v tomto štáte sa neuplatňujú ani platné zákony, je viac ako oprávnený! Veľké peniaze ovplyvňujú právo, súdy i spravodlivosť. Onedlho opäť príde čas, keď malým podnikateľom, živnostníkom i občanom budú politici opäť ohlupovať hlavy predvolebnými sľubmi, čo všetko urobia v záujme nás – občanov nepolitikov. Komu opäť naletíme na medové motúzy sľubov?
JOZEF LETOVANEC,