Čo také svetoborné sa stalo? Zdanlivo nič. Britská televízia BBC prestala vysielať večerné správy o deviatej a posunula ich o hodinu neskôr. Podľa niektorých analytikov však v skutočnosti vôbec nejde o správy. Hovoria o premene v BBC, ktorá sa týmto prispôsobuje pravidlám biznisu.
Už aj ty, BBC?!
Keď sa spomenie BBC, predstavíme si ideál verejnoprávnej televízie. Kultivované filmy, nápadité dokumenty, ale najmä kreatívne a veľmi seriózne spravodajstvo. BBC je televízia, ktorá nemusí sledovať svetové trendy, pretože ich sama vytvára. Dnešný svet internetu a komerčných staníc, ktorý ohrozuje pozície verejnoprávnych televízií, však už zasiahol aj ju. Sledovanosť BBC klesá.
Nový generálny riaditeľ Greg Dyke na hlavnom programe BBC 1 odsunul správy, aby uvoľnil „prime time“ pre sledovanejšie programy. Konzervatívci sa preľakli – už aj BBC podľahla a začína bojovať komerčnými zbraňami.
„Je to hlúpe, pán generálny riaditeľ,“ komentoval zmenu konzervatívny denník The Daily Telegraph. „Je to zlé rozhodnutie – pre BBC, pre inštitúciu televízie, pre divákov aj pre britskú kultúru.“ Viacerí poslanci dokonca tvrdia, že ak bude BBC naďalej znevažovať spravodajstvo, bude to dôkaz, že je náchylná vysielať „stále jednoduchšie a jednoduchšie“.
Šéf BBC 1 Peter Salmon priznal, že správy presunuli aj kvôli „zaujímavým možnostiam bohatšieho vysielania filmov a dokumentov v najlepšom čase“. Odmieta však obvinenia, že degraduje spravodajstvo.
The Daily Telegraph vidí v rozhodnutí riaditeľa BBC politiku. „Premiér Blair je spokojný s verným služobníkom, ktorého do BBC dosadil. Národu, ktorý je nečinnou BBC držaný v nevedomosti, sa vládne ľahšie.“
Správy sú o kvalite
„Správy sme presunuli preto, lebo sme dúfali, že ich bude sledovať viac ľudí,“ tvrdí riaditeľ Dyke. Najnovšie prieskumy ukazujú, že správy sleduje v novom čase každodenne viac ako 5,3 milióna ľudí v Británii, čo je o 800-tisíc ľudí viac ako na jeseň.
Redaktori sú s posunutím správ spokojní. „Správy o desiatej sú o kvalite. O hĺbke, šírke a rozsahu našich správ z Británie a zo sveta,“ hovorí šéfredaktor spravodajstva Tony Hall. „Môj bývalý šéf hovorieval: O deviatej – to sú dnešné správy, o desiatej sa už blížia k zajtrajšku,“ dodáva bývalý novinár David Mannion.
Pozeráš BBC? Tak prepni na BBC!
Kritici by posunuté správy BBC hádam ešte odpustili. V oveľa hrozivejších farbách vidia „sebazničujúci trend“ britskej verejnoprávnej televízie. Podľa nich sa totiž v zápale boja s konkurenciou začína správať ako ona – riadi sa heslom „všetko pre sledovanosť“. „Ak chce Greg Dyke postupovať podľa pravidiel komercie, môže sa mu stať, že ho zničia,“ napísal ľavicový denník The Guardian.
BBC vždy vysielala to, o čom si myslela, že je pre Britov dôležité a potrebné. Oni ju sledovali, platili, boli na ňu hrdí. Dnes má pred sebou ťažkého súpera – 160 komerčných kanálov, ktoré ľuďom ponúkajú výlučne to, čo chcú, a presne vtedy, keď to chcú.
Dyke potrebuje balansovať tak, aby sa mu v boji s konkurenciou nezačala rúcať sledovanosť ani kvalita – teda nesmie vysielať priveľmi alternatívne relácie ani zbožňované seriály. Ak by sa stalo jedno alebo druhé, bol by to koniec BBC.
Podobný problém má dnes väčšina verejnoprávnych televízií. Riaditeľ BBC však má plán: chce BBC rozdeliť na čo najviac kanálov. Diváci si tak budú môcť pozrieť, na čo budú mať práve chuť.
Hlavný program BBC One bude „mainstream“ a základné spravodajstvo. BBC Two bude patriť dokumentom a relácii o vede, BBC Three sa bude zaoberať témami, ktoré zaujímajú mladých ľudí, a BBC Four bude kanálom intelektuálov. Na ďalšom špeciálnom kanáli bude nepretržité spravodajstvo, iný bude vysielať pre deti.
„Visí nad nami komerčná revolúcia,“ hovoria šéfovia BBC. „A my sa na ňu musíme pripraviť.“
MICHAL FRIŠ