Verejnoprávna BBC hľadá spôsob, ako konkurovať komercii

„Ručička hodín sa pomaly blíži k deviatke. Nebesá sa trhajú, zem sa trasie. BBC rozmarne ničí naše životy a aj sama seba. Treba vyhlásiť výnimočný stav,“ napísal na jeseň denník The Guardian.

Čo také svetoborné sa stalo? Zdanlivo nič. Britská televízia BBC prestala vysielať večerné správy o deviatej a posunula ich o hodinu neskôr. Podľa niektorých analytikov však v skutočnosti vôbec nejde o správy. Hovoria o premene v BBC, ktorá sa týmto prispôsobuje pravidlám biznisu.

Už aj ty, BBC?!

Keď sa spomenie BBC, predstavíme si ideál verejnoprávnej televízie. Kultivované filmy, nápadité dokumenty, ale najmä kreatívne a veľmi seriózne spravodajstvo. BBC je televízia, ktorá nemusí sledovať svetové trendy, pretože ich sama vytvára. Dnešný svet internetu a komerčných staníc, ktorý ohrozuje pozície verejnoprávnych televízií, však už zasiahol aj ju. Sledovanosť BBC klesá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nový generálny riaditeľ Greg Dyke na hlavnom programe BBC 1 odsunul správy, aby uvoľnil „prime time“ pre sledovanejšie programy. Konzervatívci sa preľakli – už aj BBC podľahla a začína bojovať komerčnými zbraňami.

„Je to hlúpe, pán generálny riaditeľ,“ komentoval zmenu konzervatívny denník The Daily Telegraph. „Je to zlé rozhodnutie – pre BBC, pre inštitúciu televízie, pre divákov aj pre britskú kultúru.“ Viacerí poslanci dokonca tvrdia, že ak bude BBC naďalej znevažovať spravodajstvo, bude to dôkaz, že je náchylná vysielať „stále jednoduchšie a jednoduchšie“.

Šéf BBC 1 Peter Salmon priznal, že správy presunuli aj kvôli „zaujímavým možnostiam bohatšieho vysielania filmov a dokumentov v najlepšom čase“. Odmieta však obvinenia, že degraduje spravodajstvo.

SkryťVypnúť reklamu

The Daily Telegraph vidí v rozhodnutí riaditeľa BBC politiku. „Premiér Blair je spokojný s verným služobníkom, ktorého do BBC dosadil. Národu, ktorý je nečinnou BBC držaný v nevedomosti, sa vládne ľahšie.“

Správy sú o kvalite

„Správy sme presunuli preto, lebo sme dúfali, že ich bude sledovať viac ľudí,“ tvrdí riaditeľ Dyke. Najnovšie prieskumy ukazujú, že správy sleduje v novom čase každodenne viac ako 5,3 milióna ľudí v Británii, čo je o 800-tisíc ľudí viac ako na jeseň.

Redaktori sú s posunutím správ spokojní. „Správy o desiatej sú o kvalite. O hĺbke, šírke a rozsahu našich správ z Británie a zo sveta,“ hovorí šéfredaktor spravodajstva Tony Hall. „Môj bývalý šéf hovorieval: O deviatej – to sú dnešné správy, o desiatej sa už blížia k zajtrajšku,“ dodáva bývalý novinár David Mannion.

SkryťVypnúť reklamu

Pozeráš BBC? Tak prepni na BBC!

Kritici by posunuté správy BBC hádam ešte odpustili. V oveľa hrozivejších farbách vidia „sebazničujúci trend“ britskej verejnoprávnej televízie. Podľa nich sa totiž v zápale boja s konkurenciou začína správať ako ona – riadi sa heslom „všetko pre sledovanosť“. „Ak chce Greg Dyke postupovať podľa pravidiel komercie, môže sa mu stať, že ho zničia,“ napísal ľavicový denník The Guardian.

BBC vždy vysielala to, o čom si myslela, že je pre Britov dôležité a potrebné. Oni ju sledovali, platili, boli na ňu hrdí. Dnes má pred sebou ťažkého súpera – 160 komerčných kanálov, ktoré ľuďom ponúkajú výlučne to, čo chcú, a presne vtedy, keď to chcú.

Dyke potrebuje balansovať tak, aby sa mu v boji s konkurenciou nezačala rúcať sledovanosť ani kvalita – teda nesmie vysielať priveľmi alternatívne relácie ani zbožňované seriály. Ak by sa stalo jedno alebo druhé, bol by to koniec BBC.

SkryťVypnúť reklamu

Podobný problém má dnes väčšina verejnoprávnych televízií. Riaditeľ BBC však má plán: chce BBC rozdeliť na čo najviac kanálov. Diváci si tak budú môcť pozrieť, na čo budú mať práve chuť.

Hlavný program BBC One bude „mainstream“ a základné spravodajstvo. BBC Two bude patriť dokumentom a relácii o vede, BBC Three sa bude zaoberať témami, ktoré zaujímajú mladých ľudí, a BBC Four bude kanálom intelektuálov. Na ďalšom špeciálnom kanáli bude nepretržité spravodajstvo, iný bude vysielať pre deti.

„Visí nad nami komerčná revolúcia,“ hovoria šéfovia BBC. „A my sa na ňu musíme pripraviť.“

MICHAL FRIŠ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 703
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 492
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 509
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 492
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 504
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 013
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 181
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu