
Múmia vrátila. FOTO - UNIVERSAL STUDIOS
sa
USA 2001, 123 minút. Réžia: Stephen Sommers, scenár: Stephen Sommers. Hrajú: Brendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah. Distribúcia: Tatrafilm
„Múmia sa vracia aj s hercom Brendanom Fraserom a režisérom Stephenom Sommersom. Egyptské prekliatie tentoraz prenasleduje hlavného hrdinu až do ulíc Londýna,“ hlásajú plagáty. Digitálne monštrum je úspešne späť, napokon potvrdzujú to aj zárobky filmu v USA.
Deväť rokov po tom, čo Rick, Evelyn, Jonathan a Ardeth Bay poslali mŕtveho Imhotepa zasa spať, má tajomné mesto Hamunaptra ďalších nezvaných hostí. Sú nimi napríklad kurátor Britského kráľovského múzea a dáma, ktorá sa nápadne podobá na Imhotepovu milú Anck-Su-Namum, ktorá však zomrela pred tritisíc rokmi.
A zrazu je Imhotep opäť medzi živými. Tentoraz však Rickovi s Evelyn situáciu komplikujú ďalšie beštie zo záhrobia menom Kráľ škorpiónov.
Spoločnosť Universal Studios ponúka na svojej internetovej stránke rozhovor so skúseným britským návrhárom Allanom Cameronom (po poslednej bondovke vypracoval veľkolepý výtvarný koncept pre film Múmia a teraz Múmia sa vracia), ktorý už s režisérom a scenáristom Stephenom Sommersom pracoval na niekoľkých projektoch, napríklad na Knihe džunglí. „Nemal som nijaké pochybnosti o práci na pokračovaní. Naopak. Už práca na Múmii bola inšpiratívna a tešil som sa na Stephena Sommersa. Pochopil som, že chce vytvoriť ešte zaujímavejší a lepší film.“
Vtedy ešte Sommers nevedel, čo bude nakrúcať na saharskej púšti a aká časť sa bude robiť v Anglicku. „Myslím, že chcel realizovať väčšiu časť filmu v Británii. Ale fakt, že by sme eventuálne nakrúcali takmer polovicu filmu v Maroku, pre mňa nebol nijaký problém. Výtvarný zámer sa totiž nelíšil, či by sme nakrúcali v Maroku, Jordánsku, Anglicku alebo niekde inde. Vo filme boli scény, ktoré vyžadovali rôzne formy transportu: od interiéru londýnskych autobusov, vzducholode, vlaku z roku 1930 až k železničnej stanici, aká existovala v centre Káhiry.“
Dôležitým priestorom bola podľa Allana Camerona jaskyňa kráľa Škorpióna vyhĺbená asi pred 3000 rokmi v usadeninách lávy. „Hrdinovia filmu sa k nej dostávajú tunelmi, pustými podzemnými priestormi. Predpokladal som tu prítomnosť pravekých živlov, pary a ohne. Aj faraónov palác je ďalším farebným filmovým prostredím. Scenár je situovaný do 30. rokov, ale často sa vracia do starovekého Egypta,“ hovorí Cameron. „Sommers ladil faraónovské sekvencie do teplých, zlatých farieb piesku.“