je automobil veľmi dôležitý. Aj v politike.
Štátom Kalifornia minulý týždeň otriaslo schválenie kontroverzného návrhu zákona o obmedzení emisií z výfukových plynov automobilov. Výrobcom prináša významné zvýšenie cien vozidiel aj paliva.
Ide vlastne o akúsi „daň z jazdenia“ pre automobilový priemysel. Aj výfukové splodiny sa podieľajú na globálnom otepľovaní. Výrobcovia budú musieť vylepšovať výrobu automobilov tak, aby spaľovanie nových modelov uvoľňovalo do ovzdušia menej emisií útočiacich na ozónovú vrstvu planéty.
Ekologickí aktivisti sú nadšení - republikánski poslanci z Kalifornie zúriví. Vyhlasujú, že nový zákon si vyžiada ľudské životy. „Ľudia si prestanú kupovať nové autá a budú jazdiť na starých - a tie nemajú moderné bezpečnostné systémy,“ povedal pre agentúru AP republikán Dennis Hollingsworth.
Proti sebe stoja hodnoty voľného trhu a ochrany životného prostredia. Bushova vláda má v tejto otázke jasno. „Hľadáme taký prístup k enviromentálnym otázkam, ktorý by neškodil ekonomike Spojených štátov. Veríme, že ekonomický rozvoj je kľúčom k ochrane globálneho životného prostredia,“ píše sa vo vyhlásení vlády, ktorá len prednedávnom uznala, že hlavným pôvodcom globálneho otepľovania je človek, a nie prirodzený vývoj prírody.
USA majú svetové prvenstvo v uvoľňovaní emisií spôsobujúcich skleníkový efekt - do atmosféry prispievajú 20 percentami emisií.
Kalifornia už raz na uvoľnenie energetického trhu doplatila - v roku 2001 zažila energetickú krízu. Vznikla ako dôsledok nepodarenej reformy a priniesla najblahobytnejšiemu štátu krajiny nariadené prerušenia dodávok elektrickej energie.
V roku 1996 totiž Kalifornia zliberalizovala svoj energetický trh a znížila tak ceny elektriny. Ľudia začali plytvať, rezervy sa minuli a obyvateľstvo zažilo déjá vu z 2. svetovej vojny - každý deň na pár hodín štát vypol prúd. Mnohí obyvatelia Kalifornie za tým videli prísne nariadenia o životnom prostredí, ktoré už desať rokov zabraňujú výstavbe nových jadrových elektrární.
ZUZANA OČENÁŠOVÁ