
ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR/EPA
V Saint-Martin-de-Landelles, v dedinke s 1200 obyvateľmi, sa na 14. júl tešia dvojnásobne. Nebude to pre nich len sviatok dobytia Bastily a každoročné voľno, ale v ten deň zavíta medzi nich po prvý raz v histórii pelotón Tour de France. Farmári zosadnú z traktorov a budú cyklistom prezentovať svoju pohostinnosť.
Blížiaci sa cyklistický sviatok cítiť v dedine na severozápade Francúzska (asi 4 h jazdy autom od Paríža) už dnes. Mnohé z tamojších obchodov krášlia maľby žltého trička, ktoré nosí vedúci pretekár súťaže. Podľa denníka N. Y. Times miestny pekár Martine Lebatteux sa chystá napiecť o 500 bagiet a 300 croissantov viac ako po iné dni, viac ako 200 dobrovoľníkov už ponúklo svoje služby na zabezpečenie hladkého priebehu štartu 8. etapy. Nebude to pre Saint-Martin jednoduchá úloha. Do dediny by mal prísť 4-tisícový konvoj a 1500 áut, a to nepočítame stovky fanúšikov. Tamojšia populácia v ten deň vzrastie takmer štvornásobne.
Radosť miestnych však prevláda nad možnými starosťami. „Nikdy by mi nenapadlo, že chýrna Tour príde ku mne tak blízko,“ teší sa Daniel Mangeas, jediný z dediny, ktorý mal v minulosti do činenia s cyklistikou. Od roku 1976 robil jedného z organizátorov Tour. „Bude to neopakovateľná chvíľa. Etapu odštartujú 50 metrov od môjho domu a pódium pre víťaza leží hneď vedľa sesternicinho obchodu. Bude to v tej chvíli naša domáca Tour,“ dodal Mangeas.
Zastavenie v Saint-Martin-de-Landelles nie je náhoda. Organizátori vyberajú trať najslávnejších cyklistických pretekov dva roky dopredu s cieľom priviesť súťaž do každého regiónu Francúzska. Etapové mestá a dediny sa vyberajú vždy zo 120 navrhnutých kandidátov. Aby uspeli, musia byť kandidáti schopní ubytovať 4-tisíc ľudí v okruhu 40 km. Saint-Martin to splnil len s problémami. Nie všetci s týmto etapovým mestom súhlasia. „Bude tam príliš veľa ľudí,“ vyhlásil David Courdens, ktorý má na starosti kontrolu prejazdnosti ciest.
Dedina za česť byť miestom štartu jednej z etáp samozrejme zaplatila. Každé dejisko štartu to stojí 41 000 eur, mesto dojazdu musí zaplatiť ešte o 22 000 eur viac. Etapový finiš totiž láka médiá nepomerne viac. Saint-Martin však vyplatil len 3489 eur, zvyšok zafinancovali okolité regióny. V nádeji, že zisky z turizmu im náklady vrátia.
Etapové mestá Tour de France sú okrem iného povinné zabezpečiť prejazdnosť ciest i ich opravu v prípade poškodenia. Úzke cesty v Saint-Martin nespĺňali požadovanú šírku organizátorov, a tak sa po ich krajoch museli na niektorých miestach odstraňovať okrem iného aj kvetinové záhony. Náklady na rozšírenie však neboli také vysoké ako vlani v Montluone, ktorý na ne musel vynaložiť takmer 600-tisíc frankov.
Mnohí sa pýtajú, či to stojí vôbec za to. „Ťažko povedať, „ hovorí Pierre Lespinase, šéf infraštruktúry v Montluone. „Niektorí to považujú za hlúposť. Za pár dní na etapové mestá aj tak zabudnete. A rovnako nie je isté, či mediálny efekt námahu a investície dostatočne vyváži.“ V Saint-Martin sú však presvedčení, že je nutné dať o sebe svetu vedieť.
(rh)