Cyklistickí velikáni smerujú aj do zapadnutej dediny

V Saint-Martin-de-Landelles, v dedinke s 1200 obyvateľmi, sa na 14. júl tešia dvojnásobne. Nebude to pre nich len sviatok dobytia Bastily a každoročné voľno, ale v ten deň zavíta medzi nich po prvý raz v histórii pelotón Tour de France. Farmári zosadnú ..


ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR/EPA


V Saint-Martin-de-Landelles, v dedinke s 1200 obyvateľmi, sa na 14. júl tešia dvojnásobne. Nebude to pre nich len sviatok dobytia Bastily a každoročné voľno, ale v ten deň zavíta medzi nich po prvý raz v histórii pelotón Tour de France. Farmári zosadnú z traktorov a budú cyklistom prezentovať svoju pohostinnosť.

Blížiaci sa cyklistický sviatok cítiť v dedine na severozápade Francúzska (asi 4 h jazdy autom od Paríža) už dnes. Mnohé z tamojších obchodov krášlia maľby žltého trička, ktoré nosí vedúci pretekár súťaže. Podľa denníka N. Y. Times miestny pekár Martine Lebatteux sa chystá napiecť o 500 bagiet a 300 croissantov viac ako po iné dni, viac ako 200 dobrovoľníkov už ponúklo svoje služby na zabezpečenie hladkého priebehu štartu 8. etapy. Nebude to pre Saint-Martin jednoduchá úloha. Do dediny by mal prísť 4-tisícový konvoj a 1500 áut, a to nepočítame stovky fanúšikov. Tamojšia populácia v ten deň vzrastie takmer štvornásobne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Radosť miestnych však prevláda nad možnými starosťami. „Nikdy by mi nenapadlo, že chýrna Tour príde ku mne tak blízko,“ teší sa Daniel Mangeas, jediný z dediny, ktorý mal v minulosti do činenia s cyklistikou. Od roku 1976 robil jedného z organizátorov Tour. „Bude to neopakovateľná chvíľa. Etapu odštartujú 50 metrov od môjho domu a pódium pre víťaza leží hneď vedľa sesternicinho obchodu. Bude to v tej chvíli naša domáca Tour,“ dodal Mangeas.

Zastavenie v Saint-Martin-de-Landelles nie je náhoda. Organizátori vyberajú trať najslávnejších cyklistických pretekov dva roky dopredu s cieľom priviesť súťaž do každého regiónu Francúzska. Etapové mestá a dediny sa vyberajú vždy zo 120 navrhnutých kandidátov. Aby uspeli, musia byť kandidáti schopní ubytovať 4-tisíc ľudí v okruhu 40 km. Saint-Martin to splnil len s problémami. Nie všetci s týmto etapovým mestom súhlasia. „Bude tam príliš veľa ľudí,“ vyhlásil David Courdens, ktorý má na starosti kontrolu prejazdnosti ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Dedina za česť byť miestom štartu jednej z etáp samozrejme zaplatila. Každé dejisko štartu to stojí 41 000 eur, mesto dojazdu musí zaplatiť ešte o 22 000 eur viac. Etapový finiš totiž láka médiá nepomerne viac. Saint-Martin však vyplatil len 3489 eur, zvyšok zafinancovali okolité regióny. V nádeji, že zisky z turizmu im náklady vrátia.

Etapové mestá Tour de France sú okrem iného povinné zabezpečiť prejazdnosť ciest i ich opravu v prípade poškodenia. Úzke cesty v Saint-Martin nespĺňali požadovanú šírku organizátorov, a tak sa po ich krajoch museli na niektorých miestach odstraňovať okrem iného aj kvetinové záhony. Náklady na rozšírenie však neboli také vysoké ako vlani v Montluone, ktorý na ne musel vynaložiť takmer 600-tisíc frankov.

Mnohí sa pýtajú, či to stojí vôbec za to. „Ťažko povedať, „ hovorí Pierre Lespinase, šéf infraštruktúry v Montluone. „Niektorí to považujú za hlúposť. Za pár dní na etapové mestá aj tak zabudnete. A rovnako nie je isté, či mediálny efekt námahu a investície dostatočne vyváži.“ V Saint-Martin sú však presvedčení, že je nutné dať o sebe svetu vedieť.

SkryťVypnúť reklamu

(rh)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 150
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 037
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 766
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 843
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 985
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 874
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 499
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 320
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu