Slovensko ako osud?

Hej, Slováci - o chudobe, šoku z kapitalizmu a transformácii Slovenska * Slovensko 2002 * 50 minút * Réžia: Robert Kirchhoff * Kamera: Martin Kollár * Dramaturgia: Dušan Hanák, Boris Hochel

Dokumentarista Robert Kirchhoff tematicky neprestáva krúžiť okolo Slovenska, otvárajúc vždy nové vrstvy. V Stratách a návratoch mu šlo o formy a príčiny dnešných odchodov či vysťahovaní. V Otvorených oknách skúmal to isté v protisvetle - optikou Slovákov usadených v Prahe. Analyzoval teda špecifické sociálne skupiny, obe menšinové. Do tretice sa zameral na jadro, ktoré nikam neodíde a ktorého osud determinuje rodný kraj, či už ponúka dobré alebo zlé.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hej, Slováci, dokument „o chudobe, šoku z kapitalizmu a transformácii Slovenska“, hovorí už touto sebacharakteristikou, že mu nejde o takzvaný vyvážený pohľad na komplex kladov a záporov, ale o sondu do života tých, čo sa dostali pod kolesá.

SkryťVypnúť reklamu

Okolo vatry zvrchovanosti

Bezútešné obrazy zo zdevastovanej utekáčskej sklárne cez takmer pantomimické výstupy niekdajších majstrov ukazujú ten istý rub transformácie po slovensky, a rezignované krčmové úvahy dvoch mládencov slovenských na tému „nedá sa“ kontrastujú s bizarným šantením okolo vatry zvrchovanosti, ktorému biedna sociálna prítomnosť dodáva trpkú príchuť.

No priebežná téma Kirchhoffovej tvorby - emigrácia - nezmizla z obzoru. Vynorila sa v novej funkcii cez amerikánov i Američanov, ktorí na návšteve starej vlasti - svojej či svojich predkov - hodnotia jej prítomnosť vo svetle postojov, ako ich za Atlantikom sformovalo protichodné sociálne zázemie. A nech sa tie názory zvonka akokoľvek rozchádzajú, majú aj spoločného menovateľa - nie „nedá sa“, ale „ako na to“ či „ako na to naši kedysi šli“. Aj túto zložku výpovede autor dokladá archívnym materiálom. Nepriamo tak mieri k čomusi, čo prvoplánovo vôbec nenastoľuje - k tomu, ako štyridsaťročie otecka-štátu pasivizovalo slovenskú psychiku. A teda, prečo dnes toľko Slovákov spája svoje očakávania s otcovským typom vodcu-spasiteľa.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledný tvar spoluurčilo čosi, čo je v Kirchhoffovej tvorbe nové, hoci zárodkovo sa už vyskytovalo. V Hej, Slováci sa metaforika stáva základom emocionálnej optiky, ktorá vecné významy obohacuje o nové podtexty, prípadne významy radikálne posúva.

Groteskno-nostalgická hrana

Kľúčovou metaforou sa stal symbol dvojkríža. V úvode sa majestátne týči na pozadí nádhernej krajiny. V závere nás autor k nemu vracia - obraz ostáva, lenže bzukot muchy na skle odhalí, že sa na symbol nedívame z voľnej prírody, lež cez tablu „okienečka“ so všetkým, čo dnes asociuje. Obraz kravy, ktorá si nevyrušiteľne vykračuje po mňačkovskej „dlhej prerušovanej čiare“ a nedovolí autu pokračovať v ceste, je ďalšia taká metafora. Vrchol tohto prístupu však predstavuje aktualizácia hymnickej piesne, ktorá dala filmu názov. Že pôvodne znela Hej, Slovania, čiže niesla širší význam, to iste všelikto vie. Hádam aj to, že je oddávna poľskou štátnou hymnou. Ale počuť ju spievať po anglicky (či americky?), to si ťažko predstaviť. Autor si to však predsa len predstavil - a či to azda našiel v realite amerických Slovákov? - a odhalil groteskno-nostalgickú hranu, ktorá dovtedy ostávala skrytá.

SkryťVypnúť reklamu

Prekročil hranicu od dokumentácie k dokumentárnemu filmu ako svojbytnému tvaru. Filmom Hej, Slováci sa Kirchhoff pripojil k hŕstke, ktorej sa navzdory podmienkam občas podarí preklenúť hranicu od remesla k tvorbe. Napokon, nie náhodou je dramaturgom tohto filmu Dušan Hanák, autor so zvrchovaným citom pre poetiku dokumentarizmu.

Podmienkou, samozrejme, bola veľkorysosť, s akou pre vznik takéhoto autentického viacvrstvového dokumentu vytvorili pôdu dve inštitúcie, 3S Video a Inštitút pre verejné otázky, ktorých cieľové zameranie nesmeruje prvorado k dokumentarizmu ako umeleckej tvorbe. A predsa dokázali rozoznať vnútorný náboj pre tvorivý čin, keď sa stretli s presne vyhraneným zámerom režiséra Kirchhoffa a kameramana a fotografa Martina Kollára, ktorých optika akoby splývala v jedno. Tak sa priamo v produkčnom a tvorivom procese zhmotnila vnútorná dichotómia priebežnej témy - „nedá sa“ verzus „ako na to“.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: PAVEL BRANKO(Autor je filmový kritik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 731
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 538
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 735
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 540
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 531
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 444
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 053
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu