Skoro 40 percent nákupov prostredníctvom internetu sa nepodarilo zrealizovať. Vyplýva to zo štúdie, ktorú v minulom roku vypracovala poradenská spoločnosť Accenture, prednedávnom ešte pôsobiaca pod názvom Andersen Consulting. Podľa tejto štúdie, ktorá bola vykonaná v šiestich najväčších ekonomikách Európy na stránkach 162 internetových predajcov, spoľahlivosť realizácie služieb patrí medzi hlavné slabiny internetového maloobchodu.
Z nezrealizovaných dodávok jedna tretina sa neuskutočnila pre technické a procedurálne problémy. V ostatných prípadoch nebol problém v zadaní objednávky, ale v nedodaní tovaru, pričom vo viac ako polovici z nich zlyhal internetový obchodník. V neprospech internetových predajcov hovorí aj skutočnosť, že prieskum sa uskutočnil v období, keď je maloobchodný trh relatívne pokojný.
Aj keď zákazník svoj tovar nakoniec dostal, vo veľkom množstve prípadov si musel počkať aj niekoľko týždňov. Kým 28 percent preverovaných internetových obchodov uvádzalo na svojich stránkach predpokladaný termín dodania tovaru, len polovici z nich sa to podarilo naozaj dodržať. Do piatich dní od očakávaného termínu dodávky sa podarilo doručiť len každú piatu objednávku. Skoro 60 percent objednávok, pri ktorých nebol uvedený predpokladaný termín doručenia, nikdy nedoručili, tvrdí Accenture.
Ďalším zistením prieskumu bolo, že lehota dodania v jednotlivých skupinách produktov bola tiež výrazne odlišná. Kým tri štvrtiny darčekových predmetov boli dodané do týždňa, v rovnakom čase sa podarilo obchodníkom doručiť len necelú štvrtinu objednanej elektroniky. Vo väčšine prípadov sa ukázalo, že elektronické produkty neboli na sklade.
„Problémy, ktoré trápili on-line nakupovanie v USA minulý rok, trápia tento rok Európu,“ povedal Robert Mann zo spoločnosti Accenture. Štúdia totiž ukázala, že Európa zaostáva za Spojenými štátmi vo vývoji on-line nákupov konečných spotrebiteľov o jeden rok, keďže podobný prieskum s podobnými výsledkami sa uskutočnil v roku 1999 aj v Amerike.
GABRIEL KÁDASI