Reklamný trh narástol o 14 percent

BRATISLAVA – Objem peňazí, ktoré inzerenti investovali minulý rok do reklamy, dosiahol podľa monitoringu ACNielsen Slovensko 8,54 miliardy korún. V porovnaní s rokom 1999 sa medziročný rast výdavkov na reklamu zrýchlil z 10 na necelých 14 percent.

BRATISLAVA – Objem peňazí, ktoré inzerenti investovali minulý rok do reklamy, dosiahol podľa monitoringu ACNielsen Slovensko 8,54 miliardy korún. V porovnaní s rokom 1999 sa medziročný rast výdavkov na reklamu zrýchlil z 10 na necelých 14 percent. Najväčší vzostup spomedzi reklamných nosičov zaznamenali rádiá a kiná, najpomalšie rástol objem reklamných výdavkov v celoplošných novinách.

Televíznej reklame sa v minulom roku podarilo dosiahnuť rast o 16 percent na 5,79 miliardy korún, rovnako aj podiel televízií na celkových výdavkoch na reklamnu stúpol o 4 percentuálne body na 25,4 percenta. Bezkonkurenčne najviac sa zvýšila reklama v rádiách. Posun z 515,4 milióna v roku 1999 na 616,3 milióna v roku 2000 vyjadruje vzostup o 19,6 percenta. O málo menšie tempo rastu dosiahla reklama v kinách. Tá však s objemom 3,58 milióna korún tvorí len nepatrnú časť reklamného „koláča“. Na druhej strane sú však reálne výdavky na reklamu v kinách vyššie, pretože monitoring tohto média má nižšiu vypovedaciu schopnosť ako pri ostatných nosičoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z údajov ACNielsen vyplýva, že druhý najvýznamnejší reklamný nosič – noviny – za priemerným rastom trhu výrazne zaostal. Kým v roku 1999 tvorili výdavky na reklamu v novinách 893,5 milióna korún, vlani to bolo len o jedno percento viac – 903,3 milióna. V skupine tlačených médií sa lepšie darilo magazínom. V roku 2000 dosiahli takmer 11-percentný rast na 836,9 milióna korún. Približne rovnakým tempom sa zvýšili aj výdavky na vonkajšiu reklamu (billboardy), ktoré tesne prekročili 370 miliónov korún.

Inzerentom roka sa podľa ACNielsen stal EuroTel. Jeho výdavky na reklamu dosiahli 297,9 milióna korún. Ďalší mobilný operátor – Globtel – investoval do reklamy 220,4 milióna korún. V prvej päťke inzerentov skončil aj ďalší „konkurenčný pár“ – Procter & Gamble a Unilever. Výdavky prvého z nich dosiahli 288,7 milióna korún, druhý dal na reklamu 215,4 milióna korún. Drukos, ako jediný finančný subjekt prvej päťky, venoval na svoje kampane 275,5 milióna korún.

SkryťVypnúť reklamu

Monitorin ACNielsen predstavuje oficiálnu mediálnu hodnotu, prepočítavanú cez oficiálne cenníky a nezohľadňuje rôzne zľavy a bartre. Podľa Branislava Géca z ACNielsen sa reálne výdavky na reklamu môžu od oficiálnych odlišovať. „Ide napríklad o Drukos. Po zohľadnení zliav a bartrov by ho určite z prvej päťky vytlačila Coca Cola,“ vysvetlil Géc.

JURAJ JAVORSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 724
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 831
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 025
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 678
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 170
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu