BRATISLAVA – Objem peňazí, ktoré inzerenti investovali minulý rok do reklamy, dosiahol podľa monitoringu ACNielsen Slovensko 8,54 miliardy korún. V porovnaní s rokom 1999 sa medziročný rast výdavkov na reklamu zrýchlil z 10 na necelých 14 percent. Najväčší vzostup spomedzi reklamných nosičov zaznamenali rádiá a kiná, najpomalšie rástol objem reklamných výdavkov v celoplošných novinách.
Televíznej reklame sa v minulom roku podarilo dosiahnuť rast o 16 percent na 5,79 miliardy korún, rovnako aj podiel televízií na celkových výdavkoch na reklamnu stúpol o 4 percentuálne body na 25,4 percenta. Bezkonkurenčne najviac sa zvýšila reklama v rádiách. Posun z 515,4 milióna v roku 1999 na 616,3 milióna v roku 2000 vyjadruje vzostup o 19,6 percenta. O málo menšie tempo rastu dosiahla reklama v kinách. Tá však s objemom 3,58 milióna korún tvorí len nepatrnú časť reklamného „koláča“. Na druhej strane sú však reálne výdavky na reklamu v kinách vyššie, pretože monitoring tohto média má nižšiu vypovedaciu schopnosť ako pri ostatných nosičoch.
Z údajov ACNielsen vyplýva, že druhý najvýznamnejší reklamný nosič – noviny – za priemerným rastom trhu výrazne zaostal. Kým v roku 1999 tvorili výdavky na reklamu v novinách 893,5 milióna korún, vlani to bolo len o jedno percento viac – 903,3 milióna. V skupine tlačených médií sa lepšie darilo magazínom. V roku 2000 dosiahli takmer 11-percentný rast na 836,9 milióna korún. Približne rovnakým tempom sa zvýšili aj výdavky na vonkajšiu reklamu (billboardy), ktoré tesne prekročili 370 miliónov korún.
Inzerentom roka sa podľa ACNielsen stal EuroTel. Jeho výdavky na reklamu dosiahli 297,9 milióna korún. Ďalší mobilný operátor – Globtel – investoval do reklamy 220,4 milióna korún. V prvej päťke inzerentov skončil aj ďalší „konkurenčný pár“ – Procter & Gamble a Unilever. Výdavky prvého z nich dosiahli 288,7 milióna korún, druhý dal na reklamu 215,4 milióna korún. Drukos, ako jediný finančný subjekt prvej päťky, venoval na svoje kampane 275,5 milióna korún.
Monitorin ACNielsen predstavuje oficiálnu mediálnu hodnotu, prepočítavanú cez oficiálne cenníky a nezohľadňuje rôzne zľavy a bartre. Podľa Branislava Géca z ACNielsen sa reálne výdavky na reklamu môžu od oficiálnych odlišovať. „Ide napríklad o Drukos. Po zohľadnení zliav a bartrov by ho určite z prvej päťky vytlačila Coca Cola,“ vysvetlil Géc.
JURAJ JAVORSKÝ