„Jednotlivci, ktorí sú alebo môžu byť členmi strany, môžu byť v kauze zainteresovaní. Hneď ako budeme mať takéto informácie, budem vyvodzovať prísne a kompetentné politické závery,“ povedal Dzurinda. Celý prípad premiér považuje za komplot, politickú intrigu a pokus o jeho politickú likvidáciu. Je presvedčený, že vyšetrovanie to „skôr alebo neskôr“ potvrdí.
Politickú zodpovednosť za ňu nesie rezortný minister dopravy Jozef Macejko. Spočíva v tom, že „on sám, ako aj jeho podriadení nenáležitým spôsobom zasahovali do súťaže“. Ich zásah viedol k tomu, že súťaž nie je dodnes vyhodnotená, uzatvorená, hoci výberová komisia predložila svoj návrh generálnemu riaditeľovi železníc už 19. decembra 2001.“
V kauze tendra išlo od začiatku o odborný spor medzi ministerstvom dopravy a Železničnou spoločnosťou, povedal minister dopravy Jozef Macejko. „Bolo mojou povinnosťou zapojiť sa do tendra. Ak by zvíťazila ponuka drahšia o 800 mil. korún, zodpovedný by som bol ja,“ vysvetlil Macejko. „Nikdy som nekonal, nekonám a ani nebudem konať v prospech nejakej firmy,“ vyhlásil Macejko. Ako dodal, najlepšie by bolo súťaž zrušiť a vypísať nový tender za jasných podmienok. Ani tento návrh však podľa neho nebol prijatý.
Pred parlamentom včera vystúpil aj predseda Najvyššieho kontrolného úradu Jozef Stahl. Upozornil na neznalosť právomocí kontrolórov, pretože zainteresovaná akciová spoločnosť nie je majetkom súkromných osôb, ale štátu. Preto má Najvyšší kontrolný úrad právomoci a povinnosť kontrolovať efektívnosť nakladania s majetkom štátu, a preto nemôže čakať, až dôjde k naplneniu podstaty nesprávneho konania s prípadnou škodou.
(tasr, sita)