
Peter Jenelten (vľavo), obchodný riaditeľ firmy Stadler Busnang, AG sa včera zapojil do debaty o kvalite vlakov. Vedľa neho sedí Michal Moncman, predseda predstavenstva ŽOS,a.s., Vrútky. FOTO TASR - VLADIMÍR BENKO
BRATISLAVA - Do debaty o tendri na železniciach sa zapojil aj jeden z účastníkov - konzorcium švajčiarskej firmy Stadler a ŽOS Vrútky. Podľa riaditeľa marketingu a predaja spoločnosti Stadler Petra Jeneltena ide v prípade škandálov najmä o predvolebný boj na Slovensku. Vedenie konkurenta v tendri francúzskeho Alstomu sa k prípadu zatiaľ vôbec nevyjadruje.
„V posledných týždňoch sa objavilo veľa železničných špecialistov medzi politikmi, a to je veľmi zaujímavé. Dúfam, že to tak bude aj po voľbách, pretože v tom prípade budú mať železnice skvelú budúcnosť,“ ironizoval Jenelten.
Vedenie železníc by chcelo vidieť jazdiť na Slovensku vlaky práve od tohto konzorcia, ministerstvo dopravy zasa presadzuje konkurenta v tendri, významného výrobcu vlakov Alstom.
V stredu zasadala pracovná komisia na železniciach, ktorá potvrdila svoje rozhodnutie spred polroka pokračovať v rokovaniach len s konzorciom Stadler so ŽOS Vrútky, ktorého ponuka je drahšia, ale uvádza pre vlaky podstatne nižšie prevádzkové náklady. Najvyšší kontrolný úrad pochybuje, že je možné, aby vlak mal také nízke prevádzkové náklady.
Komisia vzhľadom na podstatný rozdiel v prevádzkových nákladoch odporučila zapracovať do budúcej zmluvy podmienku, podľa ktorej pri neplnení sľubovaných ekonomických ukazovateľov môžu železnice od zmluvy odstúpiť bez akýchkoľvek sankcií. Hovorca železníc Miloš Čikovský povedal, že k podpisu zmluvy môže dôjsť o niekoľko týždňov až mesiacov.
Na zasadnutie komisie mali prísť aj štyria noví členovia z ministerstva dopravy, ale všetci sa ospravedlnili. Na rokovaní bol len jeden pracovník ministerstva a ten nemal výhrady.
Nie je vylúčené, že firma Alstom je definitívne z hry von. V zápisnici z komisie sa totiž píše, že 29. mája Alstom doručil novú ponuku so zníženými nákladmi a súčasťou ponuky bolo aj porovnanie s ponukou konzorcia Stadler so ŽOS Vrútky. „Z toho vyplýva, že firma Alstom získala informácie charakteru obchodného tajomstva, ktoré boli súčasťou ponuky konzorcia, neoprávnene,“ stojí v zápisnici.
Niektorí oponenti zasa upozorňujú, že švajčiarsko-slovenské konzorcium už dodalo pre železnice vlakové súpravy a boli s nimi problémy. Vlaky jazdia na tratiach Tatranskej elektrickej železnice a pri zavádzaní museli železnice robiť úpravy nástupíšť, niektorých zákrut a riešiť ďalšie problémy. Predseda predstavenstva ŽOS Vrútky Michal Moncman sa bránil, že išlo o moderné nízkopodlahové vlaky, aké železnica chcela, a preto sa museli robiť úpravy trate.
(rf)