BRATISLAVA – Slovenský bankový trh prežíva boom otvárania nových pobočiek. Hlavne stredne veľké banky, ale aj tie väčšie otvárajú nové pracoviská, aby sa dostali bližšie k ľuďom a získali nových klientov. Najväčšie banky niektoré obchodné miesta rušia, ale otvárajú nové niekde inde.
Očistením štátnych bánk sa konkurencia zostrila a bankové domy musia viac bojovať o klientov. Podľa analytikov je počet bánk vzhľadom na počet obyvateľov vysoký a to bude viesť k ich spájaniu, prípadne vytláčaniu niektorých inštitúcií. Banky preto otvárajú nové obchodné miesta, aby si aj takto udržali alebo zvýšili podiel na trhu. Chcú si zo strednodobého až dlhodobého hľadiska vytvoriť stabilnú pozíciu na trhu, ktorá bude zárukou zisku.
Niektoré banky zistili, že ponúkať služby len veľkým klientom sa na Slovensku nemusí vyplatiť, a preto rozširujú svoje služby aj na obyvateľstvo alebo sa uchádzajú o kúpu svojich konkurentov. Retailové bankovníctvo, zamerané na individuálnych klientov, má v súčasnosti veľký význam a je zdrojom najväčších príjmov. Potenciál retailových klientov je široký a stále sa obnovuje, zato potenciál kvalitných firiem nerastie rovnomerne.
„Retailoví klienti sú pre banku zdrojom stabilných a väčšinou aj lacnejších zdrojov,“ povedali predstavitelia Ľudovej banky. Úvery obyvateľstvu majú vysokú návratnosť, ľudia sú poctivejší pri splácaní úverov. Okrem toho im môžu ponúknuť aj iné služby ako poistenie, stavebné sporenie alebo podielové fondy.
Pri poskytovaní služieb retailovým klientom je nevyhnutné mať rozvinutú sieť pobočiek. A to aj napriek tomu, že prevádzka pobočiek je drahá a banky sa snažia dosiahnuť, aby ich klienti menej chodili do pobočiek a viac využívali elektronické bankovníctvo. Na to, aby banka mohla klientovi ponúknuť napríklad internet banking, si ho musí najprv získať.
„Pobočková sieť u nás nie je až taká rozvinutá,“ povedal jeden z analytikov. Klienti sa stávajú náročnejší. Už nechcú v banke čakať pol hodiny na vybavenie. Na jednu pobočku však u nás pripadá viac ľudí, ako je to vo vyspelých krajinách. „Každý klient potrebuje rôzne služby, ale všetci očakávajú dôkladnú starostlivosť a úsporu času,“ povedal Roman Začka z Tatra banky.
Napríklad Tatra banka otvorila tento rok už osem obchodných miest, v minulom roku to bolo 19. Dôvodom je podľa Začku rovnomerné a rozšírené pôsobenie vo všetkých regiónoch. Ľudová banka chce tento rok za účelom zvýšenia trhového podielu otvoriť ešte osem pracovísk a v roku 2005 by ich chcela mať už 60.
ČSOB predpokladá otvorenie približne 15 pobočiek. Ako povedala Miriam Hajduová, ČSOB sa v minulosti pôsobila ako banka pre podnikovú klientelu a zahraničný platobný styk. Po vstupe strategického investora však chce poskytovať služby všetkým skupinám klientov.