Ninja Tune/Wegart
Londýnska partia okolo lídra Jasona Swinscoa tká jemné a mierne nostalgické textúry z lámaných beatov, džezového šarmu a charizmy dobových soundtrackov k pohyblivým obrázkom. Jej tretie cédečko má možno o štipku menej magického napätia, zato viac uvoľnenej pohody a džezového feelingu - atmosférická a pulzujúca súhra elektronických zvukov a živých nástrojov je skutočne hudbou na každý deň. Ozvláštňujúcou novinkou je pri cinematikoch pravý, teda nesamplovaný spev: začujeme tu sýty alt hviezdnej Fontelly Bassovej, ktorá účinkovala so slávnym Art Ensemble of Chicago, aj hiphopového speváka menom Roots Manuva.
Harmonia Ensemble / Kočani Orkestar: Ulixes
Materiali Sonori / Wegart
Spriahnutie klasického komorného súboru s etnickou kapelou nie je síce novinkou - spomeňme si na slávny Kronos Quartet a rumunských Taraf de Haidouks - ale aspoň to ukazuje nejasnosť a priestupnosť hraníc v dnešnej hudbe. Členovia talianskeho Harmonia Ensemble hranice prekračujú radi a predstava sterilnej vážnej hudby im zjavne nie je príliš po chuti. Táto strhujúca konceptuálna odysea bola zrejme osviežením pre obe skupiny - klasickú disciplínu, pevnú formu a nástrojovú i kompozičnú zdatnosť umocňuje drajv zachrípnutých plechov známej rómskej dychovky z Balkánu.
Biosphere: Shenzhou
Touch / Wegart
Nórsky elektronický šaman Biosphere (vlastným menom Geir Jenssen) vydestiloval z Debussyho skladieb presne to, o čo išlo ich autorovi - farbu. Namiesto pestrej a trblietavej impresionistickej zvukomaľby sa však ukladaním krátkych, opakujúcich sa slučiek pokúsil vybranými pastelovými odtieňmi naskicovať obraz podľa svojho gusta: opäť je to skôr portrét pozvoľna sa meniacej krajiny než epický, vyvíjajúci sa príbeh. Biosphere sa tu však myšlienkovo posunul kamsi ďalej bez toho, že by sa musel vzdať svojej obľúbenej ambientnej polohy.
Xploding Plastix: Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents
Beatservice / Wegart
Filmovou dramatickosťou a dôrazom na atmosféru sa Xploding Plastix približujú poetike Cinematic Orchestra. Znejú však ešte o čosi naliehavejšie, rytmicky údernejšie, doslova explozívnejšie - občas sa zdá, akoby len samotný bubeník hral štyrmi končatinami! V skutočnosti za celým projektom stojí (tiež nórske) duo Hallvard Wennersberg Hagen a Jens Petter Nilsen. Jeho doménou sú obskúrne džezové groovy „štyridsiatych až sedemdesiatych rokov“, svieže drum‘n‘bassové rytmy, samplované prehovory, ktoré sa vznášajú nad emotívne silne pôsobiacimi fragmentmi starej filmovej hudby. Platňa je plná čarovných zvukov - a najmä humoru.
Autor: SLÁVO KREKOVIČ (Autor je šéfredaktorom 3/4 revue)