BRATISLAVA – Vstupnou bránou tovaru do regálov niektorých obchodných reťazcov nie je kvalita a dobrá cena, ale úplatok. Neraz vyhrá dodávateľ, ktorý dá úplatok nákupcovi tovaru. Zaužívali sa aj sumy 80- až 100-tisíc.
Niektorí nákupcovia si vraj úplatok od dodávateľov doslova vynucujú. Platí to však aj opačne. „Na Slovensku je tak zakorenené, že všade treba s niečím prísť, že mnohí dodávatelia tovarov si nákupcov sami skorumpujú,“ hovorí výhradný slovenský dovozca svetovej potravinárskej značky.
Pozná desiatky domácich dovozcov, ktorých požiadali o úplatok. Vylučuje, že by šéfovia hyper- a supermarketov o skorumpovanosti niektorého svojho podriadeného v obchodnom oddelení nič netušili. Aj keď „úplatok ide do súkromného vrecka“.
Slovenskí dodávatelia sa boja hovoriť. Mlčia najmä o diskriminačných praktikách českých nákupcov. Väčšina centrál medzinárodných reťazcov s pôsobnosťou pre Slovensko totiž stále sídli v Čechách.
Mnohí z našich stredných a menších výrobcov a distribútorov už chápu podplácanie ako súčasť obchodu. Prezradili nám, že úplatky sa odovzdávajú konšpiratívne pomaly ako vo filme – vyberie sa niektorá benzínová pumpa medzi Prahou a Bratislavou a obálka ide z ruky do ruky na toalete.
(ru)
Tematicky príbuzné články:
Chcete byť v reťazci? Zaplaťte
Z etického kódexu Delvity SK
Kamarátstvo a obchod
Málo sťažností na protimonopolnom
Zahraniční zástupcovia o úplatkoch v obchode