BRATISLAVA - Mimovládne organizácie sa aj pred tohtoročnými parlamentnými voľbami budú snažiť presvedčiť čo najviac ľudí, aby prišli voliť. Na Slovensku sú desiatky nadácií a iných mimovládnych organizácií, ktoré sa zameriavajú na zvýšenie účasti vo voľbách, monitoring predvolebnej kampane i samotných volieb. Aj vďaka nim v roku 1998 volilo viac ako 80 percent ľudí. Nezvyčajne vysoké zastúpenie medzi nimi mali prvovoliči, ktorí zvyčajne nechodia k urnám masovo.
Združenie Občianske oko tento rok prichystalo, spolu so združením Hlava 98, motivačnú kampaň Nie je nám to jedno. „Zameraná je na zvýšenie účasti vo voľbách. Nie len prvovoličov, nie je vekovo ohraničená,“ hovorí organizátor Peter Novotný. Súčasťou však budú aj diskusie s prvovoličmi na stredných školách.
Tesne pred voľbami plánuje Občianske oko sledovať, či sa napríklad v rómskych osadách nekupujú voličské hlasy.
V roku 1998 združenie využilo sieť 1700 aktivistov. Tentoraz ich bude menej. „Neobávame sa žiadnych manipulácií, ide skôr o monitoring technických nedostatkov, ktoré sa vždy vyskytnú. Už vieme, kde sú problémy,“ povedal Novotný. Ani občania sa už podľa neho manipulácie volieb neobávajú tak, ako po zmarenom referende v roku 1997.
Nadácia Ekopolis rozdelila rôznym občianskym združeniam tri milióny korún a ďalšie tri ešte má. „Projekty sú zamerané najmä na aktivizáciu ľudí, aby brali voľby vážne,“ hovorí Peter Medveď z nadácie. Priemerná výška grantu bola 250-tisíc korún.
Podporu dostávajú i organizácie, ktoré informujú o programoch politických strán. „Ak organizácia pracuje napríklad v oblasti sociálnych služieb, informuje, čo ktorá strana v tejto oblasti sľubovala, čo splnila a čo sľubuje ďalej,“ povedal Medveď.
Jedným z menších združení je SAIA Prešov. Peniaze na svoju kampaň Správna voľba 2002 získali z nadácie Freedom House, ktorá získava prostriedky od americkej vlády a na Slovensku poskytuje najviac grantov pre predvolebné projekty.
Podľa Juliany Hajdúkovej, vedúcej projektu, je kampaň zameraná na prvovoličov a vysokoškolákov. Záujem o diskusie zo strany škôl ale nebol veľký. „Školy sa asi boja tejto témy,“ myslí si.
„Mám pocit, že s mladými ľuďmi o tom málokto hovorí otvorene,“ hovorí Hajdúková. „Učitelia sa o tom s nimi nebavia a od rodičov získavajú väčšinou len negatívne postoje.“
Aktivizovať slovenských voličov chcú i holandská, britská a nórska ambasáda.
(rp)