BRATISLAVA – Pri výbere väčšej sumy z banky treba počítať s tým, že banka ju nevyplatí na požiadanie. Všetky banky majú stanovené, koľko maximálne vyplácajú na požiadanie a koľko dní vopred treba výbery nad touto hranicou hlásiť.
Občas sa môžu vyskytnúť situácie, že niekto potrebuje vybrať väčšiu sumu zo svojho účtu v hotovosti napríklad na zaplatenie auta. Väčšina bánk si ako hranicu určila 300-tisíc korún, ale sú aj prípady, že treba vopred hlásiť aj výber presahujúci 100-tisíc. Niektorým bankám pritom nestačí na zabezpečenie požadovanej hotovosti jeden deň.
Koľko vopred treba nahlásiť výber, závisí od viacerých skutočností. V prvom rade od banky a potom od toho, v ktorej pobočke si chce klient peniaze vyzdvihnúť. Líši sa to aj podľa objemu. Napríklad v UniBanke sa do pol milióna stačí ozvať deň vopred, nad jeden milión to už musia byť tri dni.
Banky majú okrem toho iné pravidlá na výbery v cudzej mene. Limity pri zahraničných menách bývajú nižšie a čas potrebný na vybavenie dlhší. Tatra banka umožňuje na požiadanie výplatu do 300-tisíc korún, ale v cudzej mene je to v prepočte len 100-tisíc korún.
„Každá banka si uvedené opatrenia upravuje vo všeobecných obchodných podmienkach najmä kvôli presnému riadeniu potrebnej hotovosti v pobočkách,“ povedal riaditeľ oddelenia PR v Tatra banke Roman Začka. Okrem toho sa tieto opatrenia zavádzajú aj z bezpečnostných dôvodov.
Niektorým finančným ústavom stačí nahlásiť výber telefonicky. Aj v tomto smere môžu banky postupovať rozlične. V prípade Slovenskej sporiteľne zahlási klient meno, na ktoré majú byť peniaze pripravené. Banka mu ani nepotvrdí, či má toľko peňazí na účte, keďže tieto hovory nie sú zabezpečené. Tatra banka, naopak, neumožní nahlásiť výber, ak klient nemá požadovanú sumu na účte.
Nie vždy sa to však dá vybaviť cez telefón. Napríklad Istrobanka požaduje osobnú návštevu pobočky. Tatra banka zasa pri výberoch nad milión chce písomnú žiadosť. Tú však možno zaslať aj faxom. Najbezpečnejšie je preto niekoľko dní pred tým, ako potrebujete peniaze, zavolať do banky a spýtať sa na jej konkrétne podmienky.
Slovenské banky si zvyčajne za veľké výbery nepýtajú osobitné príplatky. Ak si však klient nahlási výber, po peniaze si nepríde a neohlási zrušenie, zaplatí poplatok vo výške niekoľko sto, prípadne aj niekoľko tisíc korún. ČSOB účtuje 500 korún bez ohľadu na sumu a Ľudová banka 0,1 percenta z neprebratej sumy. Ak si klient Tatra banky nahlási výber vyšší ako jeden milión a nepríde si po peniaze ani výber nestornuje, banka má právo žiadať jedno percento z nahlásenej sumy.
GABRIEL KÁDASI
Veľké výbery treba nahlásiť
od sumy (Sk) vopred
Slovenská sporiteľňa 100 000 1 deň
VÚB 300 000 3 dni
Tatra banka 300 000 2 dni
ČSOB 300 000 1 deň
Ľudová banka 300 000 48 hodín
UniBanka* 300 000 1 deň
Istrobanka 100 000 2 dni
Poštová banka 300 000 2-3 dni
*nad 500 000 korún sú to tri dni vopred