Pro Slovakia uspokojila tretinu uchádzačov

BRATISLAVA - Program Pro Slovakia posudzoval tento roka vyše 3300 projektov za 1,2 miliardy korún, z ktorých uspelo 1233 uchádzačov. Rozdeľovalo sa zo sumy 63,8 milióna korún (vlani 70,6 mil., predvlani 74 mil. a rok predtým okolo 77 mil. Sk).

Najviac žiadostí sa sústredilo v komisii miestnej a regionálnej kultúry. Ako informovala SITA, podporu za 332,4 milióna korún chcelo získať 1969 žiadateľov, ale program schválil pre 616 projektov len 19 mil. korún. Komisii pamiatkovej starostlivosti prišlo 477 žiadostí o 591,1 mil. Sk, pričom dotáciu získalo 111 projektov za 19,1 mil. korún. Pro Slovakia podporí v roku 2002 päť celovečerných filmov, jednu rozprávku, deväť dokumentárnych a dva animované filmy. Dotácia sa ušla aj siedmim projektom pre postihnutých občanov a dvom projektom rómskej kultúry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Program má síce v štátnom rozpočte schválenú dotáciu 97,4 mil. Sk, ale jednu tretinu tejto sumy - 34 miliónov rozdelili poslanci na konkrétne projekty. Práve o túto sumu bol počas rokovaní o štátnom rozpočte zvýšený balík peňazí pre Pro Slovakiu, ako sa však ukázalo, tieto financie boli súdené iným a nerozdeľovalo ich pätnásť odborných komisií fondu. Stanislav Bartoš z SDĽ získal niekoľko miliónov na rekonštrukciu kultúrnych domov svojho rodného kraja. Na opravu domu smútku a kultúrneho domu v Radobici pôjde milión, na opravu kultúrneho domu v Belej 600-tisíc, kultúrneho domu v Šuji 800-tisíc, na opravu a plynofikáciu kultúrneho domu v Hornom Hričove 1,2 milióna a na dokončenie viacúčelového domu obradov v Môlči až 2 milióny korún.

Niekoľko projektov prešlo aj Júliusovi Brockovi z KDH. Peniaze šli na pustnúce kultúrne pamiatky - ikonostasy, oltáre, fresky drevených kostolíkov na východe alebo na evanjelické kostoly na strednom Slovensku. Vladimír Bajan (SDKÚ) získal na dobudovanie saleziánskeho centra v Novej Dubnici 5 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

O rozdelení „navýšenia“ teda rozhodli poslanci, a hoci prostriedky šli na pamiatkovú starostlivosť (18,5 mil. Sk) a na miestnu a regionálnu kultúru (15,5 mil. Sk), s pôvodnou ideou nezávislého fondu to už nemá nič spoločné.

Paradoxom je, že poslanci rozhodovali o projektoch v čase, keď na programe Pro Slovakia neboli ešte nijaké žiadosti. Niektoré projekty sa ani nikdy neuchádzali o podporu na MK SR. (hr, ba)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 668
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 446
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 376
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 440
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 630
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 963
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 214
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu