Jedno z troch lietadiel argentínskeho prezidenta Tango 03 zabavil holandský výrobca. Dôvod? Buenos Aires neplatí dlh. Ten sa v prípade lietadla vyšplhal na takmer dva milióny amerických dolárov, ktoré Argentína dlhuje holandskému výrobcovi lietadiel Fokker.
Ako napísal argentínsky denník La Nación, pred mesiacom Tango 03 (Fokker F-28) odletelo do Holandska, kde ho čakali isté opravy. Lietadlo totiž vyrobili v roku 1968, a preto potrebovalo viac ako novú farbu. Pred týždňom sa pilot, ktorý mal s lietadlom priletieť späť do Argentíny, dozvedel, že Fokker zostal v hangári. Ako dôvod výrobca uviedol, že argentínsky štát nezaplatil dva milióny dolárov, ktoré Buenos Aires dlhuje už štyri roky. V roku 1998 sa vtedajší prezident Carlos Menem rozhodol nakúpiť u spoločnosti Fokker nové lietadlo Tango 02 na krátke lety. Zatiaľ mohol používať svoje hlavné luxusné lietadlo Tango 01 (Boeing 757 nakúpený v roku 1994), ktoré je svojím interiérom i úpravami porovnateľné s americkým Air Force One. Menem sa rozhodol, že v spoločnosti Fokker by si v rámci nákupu Tango 02 mohol nechať opraviť aj zastarané Tango 03. Fokker s radosťou prijala obe ponuky, istá poisťovacia spoločnosť však pochybovala, či bude padajúca argentínska ekonomika schopná opravy i nákup zaplatiť. Tak sa i stalo. Prvá splátka vo výške milión dolárov zostala nezaplatená. To isté sa odohralo s druhou splátkou vo výške 700-tisíc dolárov, ktorú mali zaplatiť už v marci. Posledná časť splátky 200-tisíc dolárov zostala tiež na veriteľovi.
Poisťovacia spoločnosť aeroplán zadržala a argentínska vláda musela svojho veľvyslanca v Holandsku požiadať, aby išiel záležitosť hasiť. Ambasádor holandskej vláde hovoril o „imunite“ prezidentského lietadla. Vznikol teda konflikt medzi medzinárodným právom a komerčným právom. Holandská vláda sa postavila na stranu Argentíny a vyhlásila, že Tango 03 nemožno zadržiavať.
Dlhy ale iba prešli z prezidentskej kancelárie do budovy argentínskeho ministerstva hospodárstva. Tamojší úradníci, experti na vypracovanie „krízových“ splátkových kalendárov, narýchlo vykonštruovali „splátkový kompromis“, ktorý by mal umožniť návrat lietadla. Vďaka kompromisu by sa Tango 03 (aj s pilotom) mali čoskoro vrátiť do Argentíny, samozrejme, až po prvotnej splátke 300-tisíc dolárov. (taa)