Reforma zdravotníckeho systému a zdravotných poisťovní je rovnako aktuálna na Slovensku, ako aj v Spojených štátoch amerických. S tým rozdielom, že u nás sa ešte nestihla infiltrovať do kinematografie. Nick Cassavetes, známy aj ako autor scenára k filmu Kokaín, na tomto probléme postavil zápletku svojho štvrtého celovečerného filmu.
John Quincy Archibald (Denzel Washington) je dobrý robotník, milujúci manžel a starostlivý otec. Životnú idylu temer bezchybného muža jedného dňa naruší náhly kolaps jeho syna, spôsobený zlyhaním srdca. Je potrebná transplantácia, no tá je pre rodinu príliš finančne náročná a zdravotná poisťovňa ju odmieta uhradiť. John sa preto rozhodne pre extrémne riešenie. Zabarikáduje sa spolu s niekoľkými rukojemníkmi v nemocnici, pričom žiada jediné - transplantáciu srdca pre svojho syna.
John Q je triler so silným sociálnym podtextom. Na jednej strane pomyselnej barikády stojí mamutí štátny aparát, zdravotné poisťovne a FBI, na strane druhej prototyp priemerného robotníka čiernej pleti s veľkým problémom. Aké je jeho riešenie? Zdá sa, že jediným možným východiskom v boji proti anonymnej a abstraktnej infraštruktúre je vziať zbraň a pokúsiť sa o nemožné. Prekročiť zákon v záujme spravodlivosti.
Cassavetes svoj prototyp človeka z ľudu heroizuje. Jednoznačne sa prikláňa na jeho stranu a to isté vyžaduje od diváka. Protihráčom osobného konkrétneho príbehu v tomto súboji je byrokratická mašinéria, a tak ani veľmi nie je na výber. Sympatie totiž ťažko venovať akejsi nedefinovateľnej mase pripravujúcej o životy nevinných ľudí.
V krajnej situácii možno tolerovať zločin. Samozrejme, len v záujme dobrej veci, ktorou je tentoraz ľudský život. Čo však v prípade, ak záchranou jedného života ohrozujeme životy iné? Východiská príbehu sú jasné, horšie je to už s ich napĺňaním. Čierno-bielosť použitej schémy totiž vrchovato prekračuje mieru únosnosti. Cassavetes graduje svoj príbeh zručne a dramaturgicky presne, no s každou scénou okrem napätia pribúda i množstvo absurdít. Divák je vystavovaný striedavo citovému vydieraniu v podobe srdcervúcich scén a akčnej realizácie málo uveriteľného zázraku. Vlastne hneď niekoľkých zázrakov vo veľmi nepravdepodobnej časopriestorovej koncentrácii. Situáciu čiastočne zachraňuje herecký výkon Denzela Washingtona, ktorý je kvalitatívne o dve poschodia vyššie než všetko ostatné v tomto filme.
John Q mohol byť zaujímavým trilerom, ak by nebol nepodarenou kritikou amerického zdravotníckeho systému. Takto je predovšetkým útokom na city emocionálne slabších divákov a nositeľom odkazu, že zázraky sa skutočne dejú. Napriek tomu, že ide o dôležité posolstvo, tento film nie je tým správnym médiom na jeho doručenie.
Autor: Jaroslav Ridzoň(Autor je filmový publicista)