Ak sa povie Visegrád, nevybaví sa v našich mysliach už len hradný kopec situovaný neďaleko Budapešti, pri ktorom sa Dunaj stáča smerom na juh, ale predovšetkým politický a kultúrny koncept, ktorý sa snaží podporovať spoločnú identitu štyroch dotknutých krajín: Maďarska, Poľska, Česka a Slovenska. Politická dohoda, ktorú vo februári 1991 podpísali prezidenti Antall, Walesa a Havel v kaplnke bývalého kráľovského sídla na Visegráde, dostala pred dvoma rokmi praktické naplnenie v kultúrnej a sociálnej oblasti založením podporného Medzinárodného visegrádskeho fondu.
Krajiny V4 majú vzájomne natoľko prepojené nielen svoje historické povedomie, ale aj podvedomie, že posun od politických deklarácií k praktickej kultúrnej spolupráci je veľmi prirodzený. Od začiatku svojej činnosti zaevidoval fond probližne tisíc návrhov. Z tohto počtu podporil asi dvesto projektov v celkovej výške okolo 2,8 milióna eur.
Fond prijíma žiadosti z mnohých oblastí, ale s množstvom návrhov z oblasti divadla si niekedy ani nevie poradiť. O podporu sa uchádzajú festivaly od Hradca Králové, Plzne cez Český Těšín, Nitru až po Košice. O česko-poľsko-maďarsko-slovenskej spolupráci krajín rokovali počas minulého týždňa v Prahe aj zástupcovia divadelných inštitútov a múzeí z krajín V4. Na tlačovej konferencii, ktorej význam podčiarkovalo miesto konania v Černínskom paláci, bol prezentovaný i visegrádsky edičný projekt štyroch divadelných ústavov v anglickom jazyku, ktorý pod názvom Visegrad Drama 1: Weddings pripravil hlavný koordinátor Divadelný ústav Bratislava.
Téma Svadby prvého zborníka pozostávajúceho z klasických hier (v štyroch hrách je šesť svadieb a dva pohreby) - Maryša bratov Mrštíkovcov, Wyspiańskeho Svadba, Sklenená črievička Ferenca Molnára a Záveje Vladimíra Hurbana Vladimírova - bola podľa slov jednej z editorov projektu Anny Gruskovej zvolená preto, že svadba predstavuje akt stojaci na pomedzí osobného a spoločenského života. Práve na ňom sa preto dajú markantne demonštrovať rozdielne i spoločné charakteristiky jednotlivých spoločností. Publikácia je súčasťou plánovaného štvordielneho cyklu, v rámci ktorého sa bude výber hier posúvať smerom k súčasnej dramatike.