Noví maturanti budú mať horšie známky – ale objektívne

„Dnes takmer nenájdete niekoho, kto by mal z maturity priemer tri. A pritom by veľká časť detí mohla mať známky napríklad 2, 4, 3, 3, malo by to byť normálne,“ povedal pre SME v rozhovore o nových maturitách a pilotnom testovaní Monitor námestník riaditeľ

a Štátneho pedagogického ústavu PAVOL ČERNEK. „Čo bude pre žiaka znamenať štvorka z angličtiny? Zamestnávateľ bude mať informáciu, na akej úrovni ovláda cudzí jazyk a vysoké školy budú mať objektívnu známku. Žiakovi neublížime, lebo aj na prijímačkách by dopadol zle.“

Hovoríte, že pri nových maturitách by žiaci mohli mať horšie známky ako teraz. Potvrdzujú to aj zistenia z predchádzajúcich Monitorov. Nie sú testy príliš ťažké?

„Učiteľom pri každom testovaní, predtým, než vedia výsledky svojich žiakov, dávame dotazník: je to tradičný príklad, ťažký, ľahký, myslíte si, že by tam ne/mal byť? Väčšinou sa zhodnú na tom, že úlohy sú v poriadku a testy nie sú ťažké, pokrývajú stredoškolské učivo. Minulý rok sme im dali aj otázku hranice úspešnosti - aký počet bodov je podľa nich potrebný, aby žiak zmaturoval. Keby sme zobrali ich latku, nedostane sa nad ňu asi 50 percent detí! Sami učitelia boli šokovaní nízkym bodovým ziskom svojich žiakov.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ak je to tak, že žiaci zle dopadajú, zvládajú testy len na 60-70 percent, neuvažujete o tom, že urobíte nové, ľahšie testy?

„Boli by sme nadšení, keby žiaci písali testy na 60-70 percent. Problém je v tom, že priemer býva aj pod 40 percent. A keď si uvedomíme, že časť otázok je s výberom odpovede, čiže tam môže byť náhodilosť správnej odpovede, je to zlé.“

Bude sa teda znižovať úroveň vedomostí?

„Nie, latka sa nebude znižovať. Učitelia, žiaci, rodičia a široká verejnosť si musia zvyknúť, že deti budú v priemere dostávať na maturite horšie hodnotenie. Aj to so sebou prináša zvýšenie objektivity a hodnovernosti maturity.“

To však znamená, že žiaci, ktorí budú prvýkrát maturovať po novom, sa budú báť, že dopadnú zle.

„Boja sa aj teraz. U mnohých žiakov sa stane, že dopadnú horšie. To však neznamená, že budú mať horšiu východiskovú pozíciu smerom k vysokým školám. Proste sme zvyknutí, že maturitné vysvedčenie vyzerá 1, 2, 2, 1 a nie 3, 4, 1, 3. Takisto sme zvyknutí, že žiak, čo má maturitné vysvedčenie 3, 4, 1, 2 je už nutne slabší.“

SkryťVypnúť reklamu

Nehrozí, že veľa žiakov nezmaturuje?

„Dá sa to očakávať, lebo žiaci, ktorí boli doteraz hodnotení neobjektívne, budú hodnotení objektívne, a teda môžu dostať horšie známky. Ale verejnosť by asi neprijala, keby zrazu v roku 2005 desať percent detí kvôli externému testu nezmaturovalo. Musí tu byť akési prechodné obdobie, v ktorom by sme tento nepríjemný účinok externej časti tlmili. Napríklad, že žiak nezmaturuje len vtedy, ak má hodnotenie školskej časti za 4 a z externej nezíska viac ako tretinu bodov. A takýchto detí bude málo, určite menej ako pol percenta.“

A časom?

„Ako si národ bude zvykať, latku budeme postupne zvyšovať. A možno to bude u nás tak ako vo Francúzsku, kde každoročne nezmaturuje asi 20 percent žiakov a všetci to berú ako niečo úplne normálne. Žiak mal proste problémy alebo mu predmet nejde.“

SkryťVypnúť reklamu

Ak niekto urobí test na 40 percent, vie sa, akú známku za to dostane?

„Vie aj nevie. Vieme, že sa nebude určovať výsledná známka. Na maturitnom vysvedčení bude mať trebárs slovenský jazyk tri kolónky s hodnotením. Externá časť - 38 percent. Písomná časť za tri. Ústna časť za jedna. A tým sa to končí, nebudeme sa hádať o výslednú známku. To necháme na odberateľoch. Jedna vysoká škola si možno povie - budeme brať do úvahy len externú časť, druhá možno uzná všetky hodnotenia a určí si váhu každého z nich.“

V minulom roku ste sa rozhodli robiť reopravu opravených testov. Prečo?

„Pri úlohách s krátkou odpoveďou sme chceli zistiť, ako často zlyhá opravujúci pre nepozornosť, zlé vyplnenie. Treba si uvedomiť, že aj keby nastala chyba v každom dvojstom príklade, pre daného jednotlivca to môže znamenať veľa. A keď zoberieme do úvahy, že test má okolo 50 úloh, každý štvrtý žiak by potom mohol reklamovať svoje hodnotenie a odvolal by sa. Tento problém musíme minimalizovať - napríklad, že každú úlohu opravia nezávisle dvaja ľudia.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako je to s dlhými odpoveďami na tzv. otvorené úlohy?

„Tieto by chcelo mať v teste veľa ľudí. Museli sme si však overiť, ako dobre a jednoznačne vieme pripravovať pokyny pre opravujúcich a ako oni vedia podľa nich opravovať. Napríklad v cudzích jazykoch sa testuje aj písomný prejav. Žiak má napísať krátky list, ktorý možno v rámci hodnotenia ohodnotiť troma bodmi za originalitu. Ak sa presne nepopíše, čo originalita je, za čo dať 1 bod, za čo 2, 3, každý učiteľ môže žiakovi dať iný počet bodov.“

Učitelia teda neopravujú až tak dobre, ako by mali?

„Vynoril sa nám tu jeden fenomén. Každý učiteľ sa považuje za osobnosť a ťažko sa zmieruje s opravovaním podľa návodu, ktorý pripravil niekto iný, zvlášť, keď s ním nie je úplne stotožnený. Potom je náchylný reagovať asi takto: Aj keď v okienku je napísané, že za to nemá dostať žiaden bod, ja predsa vidím, že niečo vie - dám mu bod. A prísnejší učiteľ hodnotí zase inak - niečo urobil a tu píšu, že mu mám dať jeden bod, ale podľa mňa urobil málo, nedám mu žiadny. Keď sa pôjde naostro, musí niesť každý opravujúci svoju zodpovednosť. Tá sa musí stanoviť a ohodnotiť - vyšším postavením, peniazmi.“

SkryťVypnúť reklamu

Takže nakoniec je aj dobre, že sa nová maturita o rok odložila? Môžete ju vylepšiť.

„Nie, to vôbec nie je dobré. Nemusela sa odštartovať v celej šírke. Ale s niektorými predmetmi sa mohlo začať už v roku 2004. Napokon, v septembri idú voľby a nový minister, tak ako sa to väčšinou dialo doteraz, môže všetko začať odznova. Nový „malý školský zákon“ sa asi už nestihne, ani novela vyhlášky o ukončovaní stredoškolského vzdelávania sa nepripravuje. Hrozí, že koncepcia novej maturitnej skúšky skončí v niektorej zásuvke.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 743
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 557
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 576
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 562
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 394
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 089
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu