ŽILINA – Mestské zastupiteľstvo rozhodlo o výstavbe cesty cez žilinský lesopark Chrasť. Má sa tak spojiť najväčšie sídlisko Vlčince so sídliskom Solinky, dnes treba obchádzať celé mesto.
Cesta rozdelí lesopark na dve časti. V súčasnosti tvorí jedinú kompaktnú zelenú plochu v meste, jeho predelením stratí podľa odborníkov svoju regeneračnú schopnosť.
V pôvodnom územnom pláne sa uvažovalo o tuneli, nová verzia argumentuje nižšími nákladmi.
„Tunel aj cesta sú nezmysel. Uvažuje sa predsa o vybudovaní štvrtej okružnej komunikácie, ktorá takisto prepojí obidve sídliská. Cesta cez lesopark zničí pľúca mesta,“ tvrdí mestský poslanec za Demokratickú stranu, architekt Dušan Maňák. Spolu s ďalším poslancom mestského zastupiteľstva, bývalým hlavným architektom mesta Jánom Burianom organizuje petičnú akciu proti „brutálnemu zásahu do rekreačného zázemia mesta“. Peniaze, ktoré by išli do výstavby cesty, sa majú podľa nich použiť prednostne na obnovu a rekonštrukciu existujúcich ciest a lesoparku, ktorý navštevujú stovky rodín s deťmi z celého mesta.
„Komunikácie by sa mali budovať podľa konkrétnych výpočtov, tie doteraz nikto nepredložil. Zatiaľ sa len slovne argumentuje tým, že je to potrebné,“ pokračuje Maňák. Myslí si, že komunikácia sa má budovať najmä kvôli novým supermarketom, ktoré vyrástli na Vlčincoch, ďalšie majú pribudnúť aj na Solinkách. Práve popod sídlisko Solinky má viesť diaľnica a nová komunikácia sa stane najbližším cestným spojením k supermarketom.
Názory obyvateľov Soliniek sa rôznia. „Mesto sa rozrastá, ideme s dobou. Ako pribúda ľudí a áut, stavajú sa aj cesty,“ tvrdia zástancovia stavby. Ostatným prekáža fakt, že z doteraz pokojného sídliska na kraji mesta sa stane nákupno-dopravný uzol. Obávajú sa exhalátov, hluku a zvýšenej prašnosti. „Všade stavajú obchvaty miest, tu má ísť dopravná tepna priamo cez obytnú zónu,“ tvrdia odporcovia.
ANDREA HARMANOVÁ