
ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK
BRATISLAVA - Posilnenie slovenskej koruny v tomto roku nestačilo na zlacnenie dovážaných áut. Importéri na zmenu kurzu nereagovali a v blízkom čase o tom ani neuvažujú. Koruna začína opäť strácať, čo sa očakáva aj s blížiacimi voľbami. Inak je tomu v susednom Česku, kde sa silná mena premietla do akciových ponúk viacerých predajcov.
„Posilnenie slovenskej koruny však nebolo až také citeľné ako v Česku. Rozdiel medzi jeho maximom a minimom je taký malý, že sa ho neoplatí do cien premietnuť a meniť všetky cenníky,“ povedal šéf divízie dovozcov Združenia automobilového priemyslu SR Ľudovít Ujhely.
Navyše kurz je podľa neho príliš pohyblivý na to, aby bolo možné na jeho zmeny pružne reagovať. Ako podotkol: „Pamätám si aj väčšie výkyvy a ani vtedy sme ceny neupravovali.“
Do cien predajcov sa na druhej strane nepremietlo ani oslabenie slovenskej meny oproti českej, ktoré by mohlo zdražiť dovážané „škodovky“. Cenovú politiku diktuje Mladá Boleslav, a tá zatiaľ v tomto roku úpravy cien neiniciovala.
Celkový predaj nových áut na Slovensku v prvom štvrťroku klesol o takmer osem percent. Predalo sa spolu 14 366 osobných a malých nákladných automobilov.
Najlepšie predávaným modelom je Škoda Fabia.
V susednom Česku vzrástol v prvom štvrťroku predaj dovážaných áut o 4,6 percenta. Dopyt stimulovali aj akcie predajcov. V českých médiách bolo možné sledovať kampane importérov viacerých značiek, v ktorých lákali na zľavy. Napríklad Nissan ponúkol vybrané modely so zľavou sedem percent. Opel zľavil niektoré vozy o 60-tisíc českých korún.
„Pokles cien však bol v porovnaní s posilnením kurzu nižší, pretože zahraničné automobilky v dôsledku rastu nákladov mierne zvýšili exportné ceny,“ povedal pre Lidové noviny Lubomír Tvardík z českého Zväzu dovozcov automobilov.
TOMÁŠ KURTANSKÝ
NAJPREDÁVANEJŠIE ZNAČKY
podiel na
značka predaj trhu (v %)
Škoda 9067 46,98
Renault 1850 9,59
Volkswagen 1439 7,46
Peugeot 1149 5,95
Citroen 722 3,74
Fiat 702 3,64
Daewoo 630 3,26
Opel 559 2,90
Toyota 558 2,89
Seat 526 2,73