V Paríži sa pred rokom zrútil pekný sen – nadzvukový Concorde

Pred dvadsiatimi piatimi rokmi sa 24. mája dva Concordy ponorili do oblakov takmer naraz nad letiskom v Paríži a Londýne, aby sa o tri hodiny neskôr spoločne dotkli pristávacej dráhy vo Washingtone. Bolo to ako splnenie pekného sna.


FOTO - ARCHÍV



Niekoľko mesiacov predtým v januári 1976 sa na letiskových tabuliach Air France a British Airways objavil prvý cestovný poriadok pre nadzvukové lietadlá (na trati Londýn - Bahrajn a Paríž - Rio de Janeiro). V máji absolvovali Concordy prvý let cez Atlantik do USA na trati, na ktorej sa neskôr najviac osvedčili.

V časoch studenej vojny Rusko vyhralo nad USA súboj o prventsvo v civilnom lietaní rýchlosťou vyššou, ako sa šíri zvuk. No napokon ostal tento plod francúzsko-britskej spolupráce bez konkurencie. Condorde bol začiatok novej éry supertechniky, futuristický sen, ktorý sa stal skutočnosťou. Minulý rok titanový pliešok zabudnutý na štartovacej dráhe v Paríži spôsobil fatálny koniec tohto sna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Žiadne lietadlo pred ním nevyvolalo taký obdiv a fascináciu ako na pohľad elegantný a výkonnými motormi Rolls Royce poháňaný „biely vták“. Bol umeleckým dielom, ktoré z neho nerobili len štíhle línie tvaru delta, ale aj jeho technické atribúty. Tam, kde sa najodvážnejšie technologické koncepcie stali realitou, predstavy o komerčnom využití zostali v rovine utópie.

Stovky Concordov schopných preletieť 2200 kilometrov za hodinu vo výške 16 kilometrov mali v dnešných dňoch brázdiť oblohu - a napokon neostal ani jeden. Do minulorončnej tragédie ich v službách Air France a British Airways lietalo len 13 a nikdy ich nevyrobili viac ako 20.

Najväčší komerčný debakel v histórii letectva sa v skutočnosti začal už začiatkom 70. rokoch. Vtedy absolvoval Concorde turné po svete, aby si získal zákazníkov. Ceny pohonných látok, ktorých Concorde spáli v priemere 90 ton za let, sa vyšplhali a ekológovia začali búšiť na poplach proti nadmieru hlučným strojom. Proti bola aj americká politika, ktorá chránila konkurenciu pomalších Boeingov.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon ich nikto nechcel. Z pôvodnej série 14 lietadiel kúpil len päť predchodca British Airways BOAC a Air France štyri. Päť zvyšných Concordov kúpili tieto letecké spoločnosti v roku 1979 za nominálnu cenu.

Britská a francúzska vláda sa do tohto leteckého dobrodružstva pustili v roku 1962. Dohoda o spoločnom vývoji dopravného nadzvukového lietadla sa stala symbolom spolupráce v zjednocujúcej sa Európe. Všetko sa robilo rovnakým dielom - niektoré časti sa projektovali v Londýne, iné v Paríži.

Aj v tomto mýte sa však našli štrbiny. Briti sa vraj cítili nasilu vtiahnutí do produkcie tohto „národného symbolu“ Francúzov. Až keď v roku 1967 z hangárov v Toulouse vyšiel prvý prototyp 001 (v Bristole stál už takmer dokončený a skoro identický prototyp 002), Briti akceptovali, že aj ich lietadlo bude mať francúzsku koncovku „e“. V roku 1984 britská vláda prestala projekt dotovať. Situácia sa neskôr obrátila.

SkryťVypnúť reklamu

Ruská konkurencia TU-144 bola vždy o niekoľko krokov pred Concordom, Rusi neskôr v tichosti ustúpili od plánu prevádzkovať civilné nadzvukové lety. Američania sa vzdali svojho projektu nadzvukového Boeingu 2707 už v roku 1971. To, čo sa pre Concorde ukazovalo ako prehra na celej čiare, napokon obe letecké spoločnosti dokázali vhodne zužitkovať. Uvedomili si totiž, že cena Concordu spočíva predvšetkým v exkluzivite. A smotánka sa hrnula, aby sa stala členom „vysoko lietajúceho klanu“. Zbohatlíci ochotne zaplatili desaťtisíc dolárov za šancu sedieť oproti filmovej alebo rockovej hviezde.

Minulý rok v júli kúsok gumy z pneumatiky prederavil nádrž a lietadlo sa v plameňoch zrútilo na zem. Aj táto havária je v histórii letectva celkom výnimočná. Nikto nikdy nepočítal s tým, že prasknutá pneumatika môže spôsobiť takúto tragédiu. Británia aj Francúzsko odobrali Concorde licenciu. O pár mesiacov by však mal zdokonalený Concorde s tvrdšími a odolnejšími pneumatikami vzlietnuť zas. Na jeho klientelu si však už teraz brúsi zuby Boeing, ktorý pracuje na modeli Sonic Cruiser, ktorý má lietať 0,95-násobkom rýchlosti zvuku.

SkryťVypnúť reklamu

KLAUDIA LÁSZLÓOVÁ

Zajtra - Miles Davis

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 408
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 168
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 032
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 317
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 683
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 458
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 009
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 765
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu