Švajčiarska firma mala u nás vyhrať miliardový tender na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek, doteraz však nemá podpísanú zmluvu. Tender vypísala Železničná spoločnosť, zmluvu musí podpísať jej riaditeľ Andrej Egyed.
Egyed je momentálne v zahraničí. Hovorca železníc Miloš Čikovský povedal, že dohoda sa nepodpísala na príkaz ministra dopravy Jozefa Macejka, aby Egyed zatiaľ neprijímal žiadne rozhodnutie.
„Materiál sme predložili Národnému kontrolnému úradu,“ povedal Čikovský, podľa ktorého Egyed čaká na stanovisko kontrolného úradu a povolenie ministra. Hovorca kontrolného úradu Marián Varga o žiadnom materiáli nevie: „Nič také sme nedostali.“
Čikovský tvrdí, že železnice počas verejnej súťaže neporušili žiadny zákon, priebeh a podmienky rokovacieho konania „sme konzultovali s Úradom pre verejné obstarávanie“.
Minister dopravy je momentálne chorý. Vedúci služobného úradu Peter Kľučka nám poslal stanovisko, ktoré hovorí o tom, že na vine je Egyed. Macejko sa podľa stanoviska obrátil na Egyeda niekoľkými listami, kde ho žiada o opätovné prešetrenie súťaže.
Macejko to urobil kvôli francúzskej firme Alstom, ktorá v tendri neuspela, ale má pocit, že jej ponuka bola výhodnejšia. Požiadala preto ministra o prešetrenie. Egyed Macejkovi dodnes neodpovedal. Naposledy mu minister písal 27. februára 2002.
Podľa prezidentovho hovorcu Jána Füleho je normálne, že sa o obchod zaujíma aj samotný prezident Švajčiarska. „Je to zvyčajné, ak je z dôvodov, ktoré nie sú transparentné, ohrozená investícia krajiny.“ Švajčiarsky prezident má na jeseň prísť na oficiálnu návštevu Slovenska. Tá je podľa Füleho aj kvôli tomuto ohrozená: „Mohlo by to znamenať ohrozenie dobrého mena Slovenska vo svete.“
Tender vypísali železnice ešte v roku 2000. Prihlásili sa doň tri firmy. Jedna – Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad Váhom – bola vylúčená pre neprimeranú cenu.
Ďalšie dve firmy výberová komisia, ktorej predsedal premiérov brat Miroslav Dzurinda, vylúčila pre nesplnenie podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúčených spoločností – konzorcium DMU GTW – podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie. Ten však potvrdil správnosť konania výberovej komisie. Tretím záujemcom bola francúzska firma Alstom spolu so ŽOS Zvolen.
Verejná súťaž sa potom začala znovu od začiatku rokovacím konaním bez zverejnenia. V septembri 2001 riaditeľ železníc Andrej Egyed vyhlásil, že víťazom sa stalo konzorcium DMU GTW, ktoré je spojením švajčiarskej firmy Stadler a ŽOS Vrútky. Takmer jednomyseľne sa na tom zhodla aj výberová komisia.
Egyed vyhlásil, že zmluvu podpíše, ak získa finančné krytie – 4,3 miliardy korún. Na Slovensko vtedy pricestoval riaditeľ Švajčiarskej národnej banky a ponúkol trojpercentný úver na 15 rokov. Egyed však doteraz zmluvu nepodpísal.
Švajčiarsky prezident preto lobuje u slovenského prezidenta Schustera, aby sa tak čo najskôr stalo, keďže ich firma vyhrala rokovacie konanie. V liste Villiger píše: „Táto švajčiarska firma je zastrešovaná zástupcom rozhodujúcich politických kruhov a bolo by mimoriadne poľutovaniahodné, keby bol tento vynikajúci vzťah negatívnymi vplyvmi pokazený.“ Prezidentom firmy je prvý podpredseda švajčiarskej vlády.
Schuster včera poslal list premiérovi Mikulášovi Dzurindovi, kde ho žiada o vysvetlenie zdĺhavého konania. (mož)