Komu majú písať slovenskí intelektuáli?

Maďarskí intelektuáli napísali otvorený list Strane maďarskej koalície, aby sa správala zodpovednejšie, aby urobila poriadok s Durayom a aby sa otvorila širšiemu spoločenstvu, než je len maďarská komunita. Politici tejto strany odpovedali, že výzvu berú .

Maďarskí intelektuáli napísali otvorený list Strane maďarskej koalície, aby sa správala zodpovednejšie, aby urobila poriadok s Durayom a aby sa otvorila širšiemu spoločenstvu, než je len maďarská komunita. Politici tejto strany odpovedali, že výzvu berú vážne.

Sympatický čin deväťdesiatich signatárov pripomína dávne časy slovenských výziev a petícií z prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Vtedy sa ešte verilo, že slovenskí politici môžu intelektuálom porozumieť, alebo v horšom prípade mať pred nimi aspoň rešpekt.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tie časy sú preč, hoci príčin na výzvy je stále dosť. To, že sa vytratili, sa dá vysvetliť buď zlyhaním intelektuálov, ktorí zleniveli, alebo zlyhaním politikov, ktorí intelektuálov prestali rešpektovať, o porozumení ani nehovoriac.

Ale existuje ešte aj tretie vysvetlenie. Možno sa slovenské výzvy vytratili, lebo ich niet komu adresovať. Má význam písať SDKÚ, keď Dzurinda pohodlne odpovie, že na vine za všetko sú jeho koaliční partneri? Má význam písať KDH, ktoré výzvu zavráti argumentom, že od liberálov si do politiky rečniť nenechá? Má význam písať ďalším slovenským stranám, ktoré sa síce líšia tým, že sú buď pred zánikom, alebo na vzostupe, ale spoločnú majú averziu voči intelektuálom? Nemá.

A tak jediná strana, ktorej v poslednom čase slovenskí intelektuáli písali otvorený list a malo to nejaký význam, bola práve Strana maďarskej koalície. V lete minulého roka ju vyzývali, aby len neodchádzala z koalície tých slovenských strán, ktoré je už zbytočné k čomukoľvek vyzývať. SMK vzala slovenských intelektuálov vážne a zostala.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ nevedno, či sme svedkami historického paradoxu, že slovenskí intelektuáli si začínajú najlepšie rozumieť s politikmi maďarskej menšiny, keďže tí slovenskí sa im odcudzili. V každom prípade si ale slovenskí intelektuáli veľmi dobre rozumejú so svojimi maďarskými kolegami. Keby mali oni napísať túto poslednú výzvu namiesto nich, nenapísali by ju inak.

Autor: Martin M. Šimečka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  2. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  4. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  5. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  7. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  8. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  1. Soňa Müllerová: Po päťdesiatke som začala byť sama sebou
  2. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  4. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  5. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  6. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  7. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  1. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 17 999
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 8 194
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 4 958
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 788
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 696
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 3 625
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 3 410
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu