Želba dopláca na drahú výrobu a krachuje

KOŠICE - Významný východoslovenský zamestnávateľ Želba prežíva najťažšiu krízu v histórii. Nad podnikom visí hrozba konkurzu. U. S. Steel Košice ako najväčší odberateľ závodu Siderit v Nižnej Slanej, patriaceho pod Želbu, môže nakupovať železorudné

pelety lacnejšie a kvalitnejšie z Ukrajiny.

V Siderite už začala 260 ľuďom plynúť výpovedná lehota. Osud podniku závisí do veľkej miery od oceliarní. Ich prezident John H. Goodish tvrdí, že ponúkli nadštandardnú dohodu, no vedenie ju nedodržalo.

„Spravili sme niekoľko krokov na záchranu Želby,“ povedal. „Tím našich audítorov prešiel ich účtovníctvo, aby odhalil oblasti možného znižovania nákladov. Prebieha aj audit technologií, čakáme na jeho výsledok.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koncom januára U. S. Steel vykupoval tonu peliet po 28 dolárov. Želba po čase zastavila dodávky s tým, že cena je na tvorbu zisku prinízka. „V minulosti Želba dodávala pelety za veľmi dobré ceny, takže v tom období mali prejsť vnútornou reštrukturalizáciou, čo však neurobili,“ zdôraznil Goodish. Vedenie Želby sa nám k veci nevyjadrilo.

SkryťVypnúť reklamu

Pred dvoma týždňami sa stretli zástupcovia Želby a U. S. Steel. Krachujúci podnik predložil ceny a objemy, U. S. Steel ich v plnej miere akceptoval, hoci šlo o ich podstatný nárast. Z 28 dolárov zdvihla Želba cenu na 32,4 dolára za tonu s ďalším zvýšením v roku 2003 o 1,4 dolára.

Za takúto cenu môžu oceliarne dovážať kvalitnejšie pelety až z Južnej Ameriky. U. S. Steel akceptoval aj žiadané objemy, pre zvyšok tohto roku to znamená odber 185-tisíc ton peliet, v budúcom roku 235-tisíc ton.

Nad rámec pôvodnej dohody Želba žiadala od oceliarní 40-miliónovú predplatbu. Navyše obchodovanie sa malo realizovať cez tretiu firmu, ktorú Goodish nazval škrupinkovou. Američania sú v tomto smere striktní a nepripúšťajú, ako povedal Goodish, „možnosť vytvárania priestoru na únik ziskov“, čo sa dá do slovenčiny preložiť ako tunelovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže Želba výrazne odbočila od pôvodných dohôd, U. S. Steel nesúhlasil. Trvá na zamestnanosti 975 ľudí, na vylúčení tretej firmy. „Sme ochotní vstúpiť so Želbou do zmluvného vzťahu, ale za pôvodných podmienok,“ zdôraznil prezident oceliarní.

KLAUDIA JURKOVIČOVÁ
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 870
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 8 242
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 6 100
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 992
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 395
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 139
  7. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 1 989
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 905
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu