MNÍCHOV – Denník Frankfurter Allgemeine Zeitung uverejnil nedávno článok o najnovšom reprezentatívnom prieskume verejnej mienky z dielne spoločnosti NFO Infratest. Ťažiskom prieskumu bol podiel internetu, novín, časopisov, rádia a televízie na celkovom čase, ktorý strávia nemeckí občania získavaním a spracúvaním informácií.
Vo všetkých vekových kategóriách bezkonkurenčne medzi médiami vedie televízia. Jej sledovanie stúpa s pribúdajúcim vekom: najmenej pozerajú televíziu 14– až 19-roční Nemci (126 minút denne) a 20– až 29-roční (123 minút denne), najviac vyše 65-roční (199 minút denne). Na druhom mieste je rádio; najmenej ho počúvajú 14– až 19-roční (44 minút denne), najviac 40– až 49-roční (94 minút denne).
Zaujímavý súboj o informačnú priazeň občanov zvádzajú noviny, časopisy a internet. U 14- až 19-ročných je na prvom mieste internet (9 minút denne), na druhom časopisy (6 minút denne) a na poslednom, treťom, sú noviny (4 minúty denne). 20– až 29-roční Nemci surfujú najviac zo všetkých vekových skupín (16 minút denne), novinám a časopisom sa venujú rovnako dlho (7 minút denne). 30– až 39-ročných už viac priťahujú noviny (12 minút denne), zatiaľ čo časopisom a internetu venujú rovnaký diel svojho „mediálneho času“ (7 minút denne). Príklon k novinám je výraznejší u 40– až 49-ročných opýtaných (17 minút denne), časopisy u nich nadobúdajú na dôležitosti (10 minút denne) a internet stráca na spravodajskej príťažlivosti (5 minút denne). Tento trend pokračuje u 50- až 64-ročných – noviny už v tejto skupine jasne vedú (25 minút), po nich nasledujú časopisy (14 minút) a na konci je internet (3 minúty denne) – a kulminuje u dôchodcov: noviny sú na čele (32 minút denne), časopisy na druhej priečke (19 minút denne) a na poslednej priečke je s veľkým odstupom internet (3 minúty).
Výsledok štúdie v kocke: ľudia v Nemecku venujú médiám čoraz viac voľného času. Internet ako nové médium však nebol vstave vytlačiť periodickú tlač. V absolútnej väčšine prípadov je dodatočným mediálnym prameňom. Ako zdroj informácií získava internet na popularite predovšetkým u mladej generácie (ako aj u lepšie vzdelaných spoluobčanov alebo u obyvateľov s vyššími zárobkami).
Z článku v denníku Frankfurter Allgemeine Zeitung, pravda, nevyplýva, kam sa respondenti zatúlali počas surfovania v sieti. Ak by na získavanie informácií prednostne chodili na populárne online-vydania renomovaných denníkov či týždenníkov, potom by sa výpovedná hodnota celého prieskumu mierne zrelativizovala.
JÁN ŠALGOVIČ