Priemerná úspešnosť, ktorú gymnazisti dosiahli, bola asi 72 percent, čomu zodpovedá priemerná známka z matematiky 2,71 - čiže takmer trojka. V skutočnosti však mali žiaci aj o viac ako jeden klasifikačný stupeň známky lepšie - učitelia ich výsledky nadhodnotili.
Pri porovnaní s ich rovesníkmi - deviatakmi na základných školách - sa zistilo, že sú na tom takmer rovnako. Žiaci z osemročných gymnázií totiž boli v teste lepší v priemere len o šesť percent (v aritmetike o 4,44 percent, v algebre len o 0,44 percenta, v geometrii boli lepší až o 10,9 percenta).
Podľa Štátnej školskej inšpekcie nie je tento rozdiel v úspešnosti podstatný. Zaujímavý je aj fakt, že takmer tretina osemročných gymnázií dosiahla horšie výsledky ako priemerná základná škola!
Námestník riaditeľa Štátneho pedagogického ústavu Pavel Černek si však nemyslí, že sa z toho nedá usúdiť, že by osemročné gymnáziá boli slabšie. „Testy z matematiky sa písali v čase, keď sa deviataci pripravujú na prijímačky a kvartáni idú normálne svojím tempom. A v tom období navyše nemusia mať zhodné učebné osnovy, pretože osemročné gymnáziá majú väčšiu voľnosť v napĺňaní učebných osnov, teda ich zaraďovaní do jednotlivých ročníkov.“
(sr)