Čo hovoria na gymnáziá s osemročným štúdiom odborníci

VLADIMÍR REPÁŠ, riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu: „Keď sa osemročné gymnáziá zakladali, mal som proti tomu výhrady. Ak by u nás ešte neexistovali a teraz by sa uvažovalo o ich vytvorení, asi by som bol proti. Ale osemročné gymnáziá sú tu a treba ...

VLADIMÍR REPÁŠ, riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu: „Keď sa osemročné gymnáziá zakladali, mal som proti tomu výhrady. Ak by u nás ešte neexistovali a teraz by sa uvažovalo o ich vytvorení, asi by som bol proti. Ale osemročné gymnáziá sú tu a treba ich brať ako realitu - mohli by byť prínosom. Myslím si, že dnes sú pri danom stave v tejto oblasti len dve cesty. Buď osemročné gymnáziá úplne zrusiť, alebo na ne zliberálniť prístup - vytvoriť ich teda toľko, aby pokryli záujem. Dnešná situácia vytvára iba priestor na rôzne tlaky. Deti trpia neúspechom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Do osemročného gymnázia by sa však malo nastupovať až z piateho ročníka, čo by bolo v súlade s pripravovaným delením základnej školy na prvý stupeň (1-5) a druhý stupeň (6-9). Tým by sa odstránil hendikep žiakov základných škôl, ktorí teraz chodia do školy o rok dlhšie. Vo väčšej miere by sa malo podporovať delenie na nižší a vyšší stupeň osemročného gymnázia s tým, že nižší by mohol byť pri základnej škole. Otvorením osemročných gymnázií pre väčší počet detí by sa podporil všeobecnejší základ pre väčšiu časť populácie, ako sa to požaduje aj v projekte Milénium. Tento výklad situácie je však rozhodne zjednodušený a v tejto súvislosti sa budú objavovať určite ďalšie problémy: napríklad - keby na osemročné gymnáziá šlo viac detí, čo bude so štvorročnými?“

SkryťVypnúť reklamu

VLADISLAV ROSA, hlavný školský inšpektor: „Základný charakter gymnázia daný dlhoročnou tradíciou a do istej miery aj špecifickými cieľmi (príprava na vysokoškolské štúdium) sa nezmenil ani zavedením a rozvojom osemročnej formy štúdia.

Pretrvávajú rysy akademickosti (prevaha teórie a pamäťového osvojovania poznatkov vo výučbe) a určitej „elitnosti“. Štúdium na gymnáziu s osemročným študijným programom je totiž veľmi často prestížnou záležitosťou.

Dlhodobo neriešeným problémom ostáva „priestupnosť“ tohto prúdu stredného školstva. Výber do prímy (vo veku 10 rokov) totiž nezriedka odráža ani nie tak skutočný talent dieťaťa, ale skôr iba aktuálnu vývojovú akceleráciu voči rovesníkom, ktorá sa za krátky čas vyrovnáva. Na druhej strane sa iba výnimočne do tohto prúdu zaraďujú žiaci, u ktorých sa talent prejavil v inom čase ako bol termín prijímacích pohovorov.

SkryťVypnúť reklamu

Aj porovnanie základných pedagogických dokumentov (najmä učebné plány a učebné osnovy) prvých štyroch ročníkov osemročného štúdia na gymnáziách a II. stupňa základných škôl (iba malé, zväčša nepodstatné odlišnosti) nedáva dosť presvedčivých argumentov na takúto predčasnú separáciu (či segregáciu?) populácie v takom širokom rámci, akého sme v súčasnosti na Slovensku svedkami.“

LÁSZLÓ SZIGETI, Štátny tajomník ministerstva školstva pre základné a stredné školy: „Osemročné gymnáziá existovali už v predvojnovom období, ale po roku 1948 zanikli. Dnes sú alternatívnou cestou v príprave žiakov na vysokoškolské štúdium.

Vyučovanie v prvých štyroch ročníkoch na osemročných gymnáziách sa líši od vyučovania na druhom stupni základných škôl najmä v tom, že učebné plány a učebné osnovy jednotlivých predmetov zohľadňujú osemročnú kontinuitu štúdia. Sú to výberové školy pre nadaných a talentovaných žiakov so schopnosťami na vyššej úrovni ako v bežnej žiackej populácii daného veku. Treba však priznať, že na zavedenie tohto typu štúdia sme neboli celkom pripravení - respektíve vyučujúci nemali žiadne skúsenosti s týmto typom vzdelávania. Úspešná pedagogická práca si totiž najmä v prvých ročníkoch vyžaduje značné úsilie, ide najmä o rešpektovanie vekových vývinových osobitostí detí pri vstupe na tento typ štúdia pri súčasnom plnení výchovno-vzdelávacích cieľov. Z tohto hľadiska by aj príprava pedagógov mala zohľadňovať rôzne špecifiká.

SkryťVypnúť reklamu

Osemročné gymnáziá majú svoje miesto v našej vzdelávacej sústave, i keď nie v takom rozsahu ako v súčasnosti. Pri ich redukcii však treba brať do úvahy záujem o tento typ štúdia a regionálne špecifiká, zohľadňujúc pritom kvalitný výber uchádzačov.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Štát nie je záchrana. O dôchodok sa musíte postarať sami, hovorí manažérka z poisťovne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 16 924
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 109
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 9 930
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 793
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 656
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 7 118
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 7 077
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 4 367
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu