Bratislava 29.apríla (TASR) - Vybudovať na Slovensku komplexný systém kariérneho poradenstva od základných škôl až po celoživotné vzdelávanie aj prostredníctvom výmeny skúseností s ďalšími európskymi krajinami je cieľom projektu Modulárne dištančné vzdelávanie kariérnych poradcov pre európsku mobilitu, ktorý schválila Európska komisia v septembri minulého roka.
Kontraktorom a koordinátorom projektu je Štátny inštitút odborného vzdelávania, pričom okrem slovenských expertov (aj z NÚP a AZZZ SR) sa na ňom zúčastňujú partneri z ČR, NSR, Holandska, Španielska a Írska.
Poznatky európskych partnerov by mali Slovensku pomôcť vyvinúť vlastný model kariérneho poradenstva. "NÚP síce v súčasnosti má ústav pre vzdelávanie poradcov, ktorí pôsobia na úradoch práce, nie je to však systémové riešenie. Výchovní poradcovia, ktorí by mali školákom poradiť pri výbere povolania, majú zas veľa ďalších povinností a nedisponujú potrebnými informáciami o vývoji na trhu práce," vykreslila situáciu koordinátorka projektu Laura Gressnerová. Zamestnávateľom podľa nej chýba stratégia, aké ťažiskové odvetvia sa budú v ďalšom období rozvíjať a nedostatočné sú aj plány regionálneho rozvoja, na základe ktorých by bolo možné prispôsobiť odbory vzdelávania požiadavkám v konkrétnom okrese alebo kraji. Výsledkom sú nesúlad medzi dopytom a ponukou na trhu práce i školy, ktoré produkujú nezamestnaných. Ku koncu decembra minulého roka evidovali úrady práce vyše 22 500 absolventov škôl, pričom najťažšie si hľadajú prácu tí, ktorí ukončili stredné odborné školy a učilištia. Mladí ľudia medzi 15 a 29 rokmi tvoria vyše 50 % všetkých nezamestnaných.
Ako uviedla L. Gressnerová, zámerom pilotného projektu, ktorý sa bude realizovať až do roku 2003, je riešiť tento problém systémovo, pričom legislatívne by malo byť zakotvené povolanie kariérneho poradcu. Samostatnou kategóriou by mali byť pritom poradcovia pre európsku mobilitu ako napríklad v Írsku, ktorí budú poskytovať prehľad o trhu vzdelávania a profesných možnostiach v rámci EÚ. L. Gressnerová zdôraznila, že projekt je veľmi dôležitý aj z hľadiska vstupu Slovenska do EÚ, pretože na potrebu reformy odborného vzdelávania nás upozornila aj Európska komisia v pravidelnej správe o pripravenosti na vstup z rokov 2000 aj 2001. "Jasne nás kritizujú, že vzdelávanie nezodpovedá požiadavkám trhu práce a že vysoká nezamestnanosť, ktorá je veľmi rozdielna v jednotlivých regiónoch, môže byť prekážkou vstupu," dodala.
* san gl