
FOTO - ČTK
storočia. S novinármi sa stretol na 12. ročníku Festivalu spisovateľov Praha, ktorý sa včera skončil v divadle Minor.
„Najdôležitejšie sú pre mňa charaktery, ktoré získavajú svoje obrysy postupne. Ráno ešte neviem, o čom budem písať. Každý deň začínam o desiatej a píšem bez prestávky do šiestej večer. Málokedy si dám voľno na obed. Keď sa o tretej zastavím, tak si uvedomím, aká je to skvelá chvíľa: ešte mi zostávajú celé tri hodiny na písanie.“
Všetkých svojich 37 kníh napísal perom. „Počítač podľa mňa k spisovateľovi nepatrí.“ Písanie s technikou nesúvisí. Na začiatku sa inšpiroval štýlom Ernesta Hemingwaya a predstavoval si, že to bude veľmi jednoduché, pretože Hemingwayov štýl na neho tak pôsobil. „Bol som presvedčený, že je to ľahučké písať ako on. Využíval množstvo dialógov, akcie jeho hrdinov majú spád, ale je v ňom podľa Leonarda aj mnoho voľného priestoru. Neskôr sa inšpiroval aj ďalšími autormi, k úspechu jeho textov prispela aj „schopnosť vidieť absurditu“ a snaha, aby dej niesli postavy samotné. Pridával viac a viac irónie.
Dnes ho zaraďujú ku klasikom detektívneho žánru ako sú Raymond Chandler. On sám najradšej číta Ed McBaina, ktorý „výborne opisuje policajné postupy“. Správanie svojich hrdinov často konzultuje s políciou. Tak sa dozvedel aj o zvláštnom tanci Freaky-Deaky, ktorý prevádzkujú príslušníci černošskej komunity v mieste Leonardovho bydliska - v Detroite. Extatický tanec dal názov prvej Leonardovej knihe.
Najskôr písal príbehy z divokého Západu a vydal mnoho detektívnych románov, z ktorých v češtine vyšli Rukojemník, Smrtiaci výstrel a Zostaň v pokoji. Úspešné sú aj filmové adaptácie jeho diel - Hombre zo začiatku šesťdesiatych rokov s Paulom Newmanom v hlavnej úlohe a pred štyrmi rokmi mohli aj slovenskí diváci vidieť film Jackie Brownová režiséra Quentina Tarantina. Pripravuje sa tiež filmová verzia najnovšej Leonardovej knihy Tishomingo Blues.
Svoje knihy si nedokáže predstaviť bez humoru, ale nechce písať komédie. Filmovým režisérom vždy dohovára, aby pri humornej scéne nezaberali ďalšie postavy, ako sa spolu bavia, to by sa mu nepáčilo. „Nechcem, aby sa pri nakrúcaní smiali herci, ale pri premietaní diváci v hľadisku.“
Ako hovorí prezident festivalu Michael March, organizátori sa snažia pozvať do Prahy tvorcov, ktorých knihy majú českí a slovenskí čitatelia k dispozícii. Pri Leonardovi sú to prózy Rukojemník, Smrtiaci výstrel a Zostaň v pokoji. Chystá sa preklad aj jeho najnovšej knihy Tishomingo Blues.
Autor: Tomáš Karger, Praha