BRATISLAVA – Niektorí klienti Slovenskej sporiteľne využívajúci internetové bankovníctvo zažili začiatkom tohto týždňa nepríjemné prekvapenie: ich disponibilný zostatok na účtoch bol náhle znížený o desaťtisíce korún pre platby z ich účtov, ktoré v skutočnosti nikdy nezadali.
Podľa riaditeľa úseku komunikácie sporiteľne Petra Šveca bola v nedeľu vykonaná plánovaná zmena telebankingového systému, v dôsledku čoho sa v prípade niektorých klientov vyskytol problém v zobrazovaní výšky rezervácií na účte. „Ovplyvnilo to len výšku disponibilného zostatku, a nie výšku konečného účtovného zostatku na účte klienta. Klient teda neprišiel ani na okamih o svoje prostriedky,“ povedal Švec. Hoci podľa tvrdenia sporiteľne bol problém odstránený do dvoch hodín, niektorí klienti v skutočnosti nemohli disponovať so svojimi peniazmi od nedeľného poobedia až do pondelkového obeda.
„V nedeľu som sa prihlásil do systému a zistil som, že z môjho účtu sa má uhradiť päť neznámych platieb vo výške od 5- až do 30-tisíc korún,“ hovorí klient sporiteľne Roman Bohuslavek zo Sládkovičova. „Disponibilný zostatok bol mínus 73-tisíc a so svojimi peniazmi uloženými na účte som preto nemohol vôbec disponovať.“ Sporiteľňa popiera, že by klient mohol na svojom účte vidieť ním nerealizované transakcie.
V obave, že sa sporiteľna a jeho účet stali obeťou počítačových hackerov, zatelefonoval v nedeľu približne o 18. hodine do banky a žiadal prešetrenie situácie. Napriek prísľubu rýchleho vyriešenia problému však bol na druhý deň ráno zostatok účtu ešte stále nesprávny a neexistujúce platby sa stále zobrazovali. Tesne pred obedom sporiteľňa chybu odstránila a asi o dve hodiny neskôr klienta informovala aj telefonicky. „Pracovníčka mi povedala len to, že ‘v Trnave a Galante mali problémy‘,“ uviedol R. Bohuslavek.
RICHARD HAVROŠ