
ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR
BRATISLAVA – Slovenskí dopravcovia budú môcť podnikať na liberalizovanom európskom trhu. Vyplýva to z kapitoly Dopravná politika, ktorú v pondelok v Bruseli uzavrel hlavný vyjednávač s Európskou úniou Ján Figeľ.
Jediným sporným bodom bola takzvaná kabotáž, čiže doprava na území jednej členskej krajiny únie. Slovensko tu pristúpilo na obmedzenie, ktorého platnosť sa predpokladá na dva až štyri roky. Znamená to, že v tom čase budú môcť slovenskí dopravcovia doručiť náklad napríklad do Berlína, ale tam už nebudú môcť prebrať ďalší pre zákazníka napríklad v Hamburgu. Vynútili si to nemeckí dopravcovia, ktorí sa obávajú lacnejšej konkurencie z kandidátskych krajín. Ako nám však povedali na ministerstve dopravy, toto obmedzenie nepredstavuje výrazný problém, pretože kabotáž sa na celkovom objeme cestnej dopravy v rámci únie podieľa len približne jedným percentom.
Kapitola Dopravná politika rieši aj ostatné druhy dopravy – železničnú, leteckú či lodnú. V ich prípade však Brusel nemal výhrady, doterajší pokrok v príprave národnej legislatívy uznal za dostatočný. Tá musí pri vstupe do únie plne zodpovedať európskej legislatíve. Z celkového počtu tridsať kapitol je Dopravná politika dvadsiata štvrtá v poradí. (tom)