„Na Slovensku je tradícia veľmi silná. Kofolu tu vtedy robilo viac ako dvadsať sódovkární a tie to vedia robiť doteraz,“ hovorí majiteľ nápojovej výrobne z Trnavy Daniel Vopát, ktorý sa spolu s ďalšími domácimi výrobcami cíti dotknutý, že slovenské firmy prichádzajú o možnosť vyrábať bývalý najznámejší federálny nealkoholický nápoj. Vopát si v roku 1998 patentoval vlastný sirup Coffea a v Trnave vyrába nápoje pod týmto názvom. Tvrdí, že podľa ohlasov spotrebiteľov majú jeho nápoje lepšiu chuť než originálna Kofola.
Na Slovensku je ale plno iných firiem, ktoré vyrábajú kofolové napodobeniny z všakovakých prísad, koncentrátov či iných zložiek. O kvalite ich chuti sa objavujú aj pochybnosti.
„Niektorí klienti hovoria, že chuť originálnej Kofoly okamžite spoznajú. Keď predávame rôzne citrokoly, višňokoly alebo ako sa to všetko volá, hovoria, že im až tak nechutia,“ hovorí výčapník v hostinci Rýchlik v Bratislave. Štamgasti okolo neho hneď prikyvujú. „Nno, kofola je dobrá po opici, však Jožko!“ usmieva sa jeden z nich.
V bratislavskom bare Kobra výčapník Walter za pultom tiež potvrdzuje, že originálna kofola sa veľmi dobre predáva. Cez deň ide lepšie ako pivo. Denne sa jej tu vypije okolo sto litrov. Aj vďaka nízkej cene. Deci predávajú za štyri koruny, kým čapovanú kokakolu či fantu za šesť. (ru)