
Velvet Underground zľava: Sterling Morrison, Moe Tucker, Lou Reed a John Cale. FOTO - ČTK
Ktorá z rockových a popových nahrávok minulého tisícročia je najviac cool? Podľa redaktorov amerického magazínu Rolling Stone je ňou album skupiny Velvet Underground White Light/White Heat. Táto anketa je prechádzkou okolo rockovej mystiky, britských soulových dív, koženého New Yorku, sexom posadnutých katolíckych dievčat a samozrejme Chucka Berryho, napísal magazín o svojej ankete TOP 50 Coolest Records.
Platňa Velvetov, ktorá sa v roku 1968 poriadne nevmestila do americkej Top 200 a vydržala tam iba týždeň, bola v tom čase umeleckou odpoveďou čiernolatexového New Yorku na kvetinový rock západného amerického pobrežia a leta lásky. Rockoví kritici ju milujú aj za 17-minútovú skladbu Sister Ray, podľa niektorých predzvesť heavy metalu. Jazda škrípajúcich gitár a šialeného jamu bola vtedy asi tou najbláznivejšou vecou, ktorá sa objavila na vinylovej platni. Jej ideoví vodcovia pesničkár Lou Reed a experimentátor John Cale vtesnali na album aj niekoľko krásnych pesničiek, pojednávajúcich o smrti a sexe. Krátko po vydaní albumu dostal Cale od Reeda padáka a skupina sa vrátila k umiernenejšiemu zvuku.
Druhé miesto patrí americkej verzii albumu Aftermath od britskej skupiny The Rolling Stones. Hybná sila skupiny spevák Mick Jagger a gitarista Keith Richards ju po prvýkrát zaplnili výhradne vlastnými skladbami, na ktorých sa začína prejavovať ich tradičný rukopis a Jaggerova dešperátna a podvratná lyrika. „Je to bluesrocková flower power, ale všetky kvety sú zafarbené na čierno,“ tvrdí rovnomenný magazín s narážkou na Paint It Black, jednu z ich najznámejších piesní.
Prívlastok cool si skôr vyslúžili veteráni, ako súčasní hudobníci. Ich nahrávky sú na svoju dobu silné a výnimočné, ich autori často neboli súčasťou hlavného prúdu alebo prišli s niečím novým a neokukaným. Podľa časopisu tým mohol byť aj vášnivý pohľad Debbie Harryovej, speváčky skupiny Blondie.
„Krstný otec soulu“ James Brown sa dostal na tretie miesto so živou nahrávkou Live at the Apollo. Brown a jeho hlučná skupina vraj v Harleme priviedla publikum ku kolektívnemu orgazmu. Je to najvýbušnejšia zmes studeno-sladkých funkových rytmov, aká bola v minulosti nahraná. A najlepší moment - I Feel All Right, kde černošský spevák kričí: „Domy, pripravte sa, ideme vás zbúrať!“
Do prvej trojky sa nezmestil Chuck Berry, vynálezca rokenrolovej gitary, Beastie Boys so zaznávaným albumom Paul‘s Boutique, debut novovlnovej skupiny Blondie, Aretha Franklin s piesňou Pullin‘ vraj vyjadrujúcou najsilnejšie sexuálne napätie, ďalej britský Massive Attack s Protection, kolekciou pomalých funkových a dubových klenotov.
Beatles, ktorí vyhrávajú mnohé ankety o najlepšie albumy storočia, uzatvárajú prvú desiatku s Revolverom, kolekciou pestrých piesní, ktoré posunuli do experimentálnejších polôh. Magazín Rolling Stone nezabudol ani na Davida Bowieho a jeho Station to Station (21), Michaela Jacksona s Off The Wall (31) a na Madonnu a jej remixový You Can Dance, ktorý prvú päťdesiatku uzatvára.