Uplynulé dni sa v Cannes niesli pod heslom: Boh nás chráň pred rozbíjačmi ilúzií o filme! Účastníci festivalu zhliadli hneď niekoľko filmov, ktoré majú ambíciu odhaliť podstatu filmového biznisu.
Táto téma nastupuje buď vtedy, keď tvorcom práve nenapadá žiadny normálny príbeh, alebo, a to býva spravidla oveľa horší prípad: že chcú vychovávať z presvedčenia.
Hijack Stories je titul filmu, v ktorom biely Juhoafričan Oliver Schmitz opisuje násilie v černošskom gete v Sowete a v černošskom filme. Príbeh černošského herca, príslušníka strednej triedy žijúceho usporiadaným životom, ktorý sa dá ku gansterom, aby sa naučil pohybovať pred kamerou ako originál krvilačný zločinec. Krkolomne skonštruovaná situácia je bohato vybavená akčnými a celkom veselými pointami - keby režisér nezačal divákovi ísť na nervy ustavičným kázaním o tom, že film a skutočnosť nie je to isté. A aby aj ten najťažkopádnejší mozog v kine všetko pochopil, záverečná scéna mu vysvetlí, aký nebezpečný je zlý príklad filmových gangsterov. Od samého nadšenia z gangsterov na plátne začnú skutoční kriminálnici páliť skutočnými guľkami na divákov v kine.
Tento film v Cannes aspoň nepatrí k favoritom a beží len v rámci vedľajšej kategórie Un certain regard - Určitý pohľad. Do hlavnej súťaže sa ale dostal iný film, rozbíjajúci mýtus gangstera, Roberto Succo, francúzskeho režiséra Cédrica Kahna. Krásny mladý vrah Roberto Succo je skutočná postava, ktorá významne zvyšovala kriminalitu v osemdesiatych rokoch. Jeho príbeh zaznamenal veľký francúzsky dramatik, dnes už nebohý Bernard-Marie Koltés ako divadelnú hru s názvom Roberto Succo. Urobil z Roberta anjela smrti. Film však má ambíciu ukázať realitu, a tak veľmi rýchlo uviazne v pseudodokumentárnej nude.
Keď už osveta, tak aspoň taká, ktorá si je načistom, že v každej pravde už čupí zárodok novej lži. Mimo hlavnej súťaže, v kategórii Un Certain Regard sme videli film, ktorý nakrútila hollywoodska herečka Jennifer Jason Leighová spolu so škótskym režisérom Alanom Cummingom (Narodeninová párty) - zo života obyvateľov Hollywoodu. Leighová a Cumimng zaznamenávajú hollywoodskych hercov ako postavy manželskej drámy. Do príbehu zasahuje aj Gwyneth Paltrowová, Kevin Kline a Jennifer Bealsová. Celý film sa odohráva v jednom z domov so záhradou na slávnom kopci, pod ktorým leží Los Angeles. Je to čosi medzi Altmanovým filmom The Player a divadelnou klasikou Kto sa bojí Virgine Woolfovej? Veľmi vtipné, veľmi cynické. Pri všetkej tej vášni odhaľovať pravdu zostáva stále jasné, že tu herci nehovoria o sebe, ale excelujú v majstrovských filmových výstupoch a že to o sebe dobre vedia.
EDWIN GRASSMEIER, Cannes