
Paul Hanmer. FOTO - ARCHÍV
„Svetová moderná hudba stagnuje a každý sa dnes pokúša predať všetko, čo sa týka rocku a popu,“ povedal pre BBC Damon Forbes z nahrávacej firmy Sheer Sounds.
Hudobníci z tohto juhoafrického mesta ospevujú svoju hudbu, ktorá sa podľa nich odklonila od klasického zvuku afrodžezu - je experimentálnejšia a odlišnejšia. „Džezová scéna Kapského Mesta je o amerických tradíciách. Naša sa prikláňa viac k africkej a juhoafrickej hudbe,“ hovorí pianista Paul Hanmer.
V hre johannesburských muzikantov sa prejavuje život vo veľkomeste, ale nezabúdajú na všetky vplyvy, ktoré ponúka ich krajina. Sheer Sounds a iné veľké labely ako BMG však chcú ísť s ich hudbou von, za hranice, hovoria o svetovom publiku. „Táto hudba aj vyučuje,“ tvrdí Forbes. „Núti vás, aby ste tancovali. Ako Afričan tvrdím, že je pravdivá. Naši umelci majú rytmus,“ odvoláva sa na nové objavy ich značky - trubkára Marcusa Waytta a speváčku Judith Sephumuovú.
Úspech hudobníkov Hugha Masekela a Abdullaha Ibrahima za hranicami Juhoafrickej republiky vytvoril pre džezmanov širšie pole pôsobnosti. Podľa niektorých hráčov bolo v minulosti bežné, že ich hranie ovplyvňovali často hranice a potreby publika. „Môj nahrávací kontrakt znel - budeme ťa propagovať iba v Južnej Afrike,“ hovorí džezman Selaelo Selota, ktoré firma tlačila, aby v hudbe používal viacero západných prvkov. Avšak na poslednej nahrávke Enchanted Gardens hrá to, čím dnes žije. „Chcel som, aby tento album bol presne tým, kde by som mohol naplno uplatniť svoj hlas,“ vysvetľuje Selota.
S jeho hudbou nemá dnes Johannesburg žiadny problém vrátane vládnych kvót, podľa ktorých musia rádiá hrať najmenej 40 percent lokálnej hudby. Miestny DJ tvrdí, že aj bez týchto obmedzení by joburg džez bol v jeho rádiu jedným z najhranejších štýlov. „Keďže sa táto hudba stáva pomaly svetovou, naše rádio Kaya FM može tieto limity naťahovať donekonečna,“ tvrdí johannesburský DJ.
(peb)