Srbský Otpor: Smer nám ukradol spot

BRATISLAVA – Vuk Vujišič a Slobodan Djinovič zo srbského študentského hnutia Otpor, ktoré malo veľkú zásluhu na páde Slobodana Miloševiča, považujú reklamný spot slovenskej strany Smer za krádež. Mediálny poradca Smeru Fedor Flašík, ktorý klip vytv


Vuk Vujišič zo srbského študentského hnutia Otpor hovorí, že pôvodným autorom politickej reklamy o „práčke“ je známy belehradský reklamný scenárista Aleksandar Kothaj. Televízny spot Smeru preto považuje za krádež. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC



BRATISLAVA – Vuk Vujišič a Slobodan Djinovič zo srbského študentského hnutia Otpor, ktoré malo veľkú zásluhu na páde Slobodana Miloševiča, považujú reklamný spot slovenskej strany Smer za krádež. Mediálny poradca Smeru Fedor Flašík, ktorý klip vytvoril, trvá na tom, že na nápad s praním politických tričiek prišiel sám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Flašík nedávno úzkej skupine novinárov predstavil televíznu reklamu, ktorá paroduje reklamu na prací prášok. Podpredsedníčku Smeru Moniku Beňovú v úlohe ženy v domácnosti presvedčí predseda Smeru Robert Fico, že jeho prací prostriedok Majster Poriadok vyperie úplne do biela tričká s portrétmi Vladimíra Mečiara a Mikuláša Dzurindu.

Vujišič a Djinovič tvrdia, že s týmto nápadom prišiel v lete 2000, pár mesiacov pred voľbami v Srbsku, známy belehradský reklamný scenárista Aleksandar Kothaj.

„Od nikoho som ho neokopíroval, a preto som ani nežiadal o autorské práva,“ hovorí Flašík, známy viacerými reklamnými „nepodarkami“ z čias kampane pre HZDS. Skôr si myslí, že ide o rovnaké nápady: „Ich spot som nevidel.“

Vujišič pripúšťa, že Flašík nemusel srbský spot nikdy vidieť. Klip, ktorého zadávateľom bol Otpor, však pred dvomi rokmi získal na prestížnom medzinárodnom festivale Golden Drum v slovinskej Portoroži druhú cenu. Marieta Šuperová z organizačného tímu Golden Drum pre SME povedala, že na festivale sa zúčastňujú aj slovenské agentúry: „Iba minulý rok ich tu bolo štrnásť.“

SkryťVypnúť reklamu

Ani Vujišič ani Djinovič nevedeli, že podobný spot pripravil niekto na Slovensku. Dozvedeli sa to až v Bratislave. „Videli sme fotografie slovenského spotu. Je to tá istá myšlienka,“ vraví Vujisič. Nevie o tom, že by ich ako zadávateľov reklamy niekto zo Slovenska kontaktoval. „Ukradli nám to,“ dodáva Vujišič. Flašík hovorí, že tak ako desiatky politických subjektov použili v kampani pesničku, tak desiatky použili pranie, bicyklovanie alebo žehlenie: „Je to normálne.“

Flašík dnes tvrdí, že jeho reklamný spot nebude nikdy odvysielaný. „Je to fór,“ poznamenal. Podľa našich informácií si už pred niekoľkými týždňami Smer objednal reklamný čas na odvysielanie tejto reklamy v spravodajskej televízii TA3, no tá ju odmietla, hneď ako ju uvidela.

„Po konzultácii s licenčnou radou sme spot klasifikovali ako politickú reklamu,“ povedal generálny riaditeľ TA3 Martin Lengyel. Zákon o vysielaní a retransmisii zakazuje vysielanie politickej reklamy. Ak by bol spot odvysielaný, zodpovednosť by niesla televízia.

SkryťVypnúť reklamu

V televíznom klipe hnutia Otpor sa ukázala domáca pani. V ruke držala tričko s portrétom bývalého juhoslovanského prezidenta Slobodana Miloševiča. Rovnako ako Beňová rozmýšľa: „Už desať rokov sa snažím zbaviť tejto škvrny. Skúsila som všetko.“ Tričko vloží do práčky a stlačí gombík so symbolom hnutia Otpor a Miloševičova tvár sa stratí. Autorov tohto spotu ocenili na prestížnom medzinárodnom reklamnom festivale v slovinskej Portoroži striebornou palicou. FOTO – ARCHÍV






Vo Flašíkovom spote sa Beňová nahlas zamýšľa, čo má urobiť, aby sa zbavila škvŕn na tričkách s Mečiarom a Dzurindom. „Už roky periem s bežným pracím prostriedkom a pritom stále nemôžem vyprať tieto škvrny. Čo mám robiť?“ pýta sa Beňová, na čo jej Fico pohotovo podáva svoju škatuľu a radí: „Použite Majster Poriadok a už nikdy žiadne škvrny neuvidíte.“ Beňová ho poslúchne a kamera detailne sníma, ako v bubne práčky miznú z tričiek tváre.

SkryťVypnúť reklamu


Autor: JURAJ TOMAGAMIRKA HOROBOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 210
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 122
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 007
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 130
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 123
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 546
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 027
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 638
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu