BRATISLAVA – Nemocnica v Michalovciach v pondelok odmietla prijať objednaných poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Ak váš život nie je bezprostredne ohrozený a ste poistencom Všeobecnej zdravotnej, nemocnica vás zaradí do poradovníka a čakáte na začiatok mesiaca, keď poisťovňa uvoľní peniaze na vašu operáciu. Väčšina nemocníc zrejme nové zmluvy s poisťovňou podpíše, no ich predstavitelia hovoria, že režim bude potom „horší ako krízový“.
„Nikoho sme neohrozili, išlo iba o tri prípady objednané na hospitalizáciu, avšak nie akútne,“ hovorí námestník riaditeľa michalovskej nemocnice Dalimír Zobka. „Pacientom sme vysvetlili situáciu, v ktorej sa nachádzame. Faktom je, že so Všeobecnou zdravotnou nemáme ešte uzavretú zmluvu.“ Ak by jej poistencov (okrem akútnych prípadov) nemocnica ošetrila, robila by to podľa neho vlastne načierno.
Problém vznikol, keď poisťovňa začala dôsledne uplatňovať nové cenové opatrenie. „Nebude to stačiť ani na úplne základnú prevádzku. Pacientov budeme musieť objednávať. Podľa zákona a podľa ústavy sme pri život ohrozujúcich stavoch povinní poskytnúť pomoc. Pri ostatných budeme robiť poradovník,“ povedal námestník riaditeľa Nemocnice s poliklinikou v Komárne Borislav Kollárik.
Nemocnice už dnes dávajú takmer 70 percent svojich rozpočtov na platy zamestnancov. „Ak od 1. apríla dostáva nemocnica 70 percent peňazí a musí to dať na platy, nemá za čo liečiť,“ hovorí prezident Lekárskeho odborového združenia Marián Kollár.
Odmietnutým pacientom v Michalovciach povedali, že termín nástupu na hospitalizáciu im oznámi poisťovňa. Pacienti to považovali za šikanovanie a diskrimináciu.
„Nie je dobre, keď zdravotnícke zariadenia začnú zneužívať pacientov pri riešení svojho problému s poisťovňou,“ povedal poverený riaditeľ pobočky Všeobecnej zdravotne poisťovne v Michalovciach Štefan Mikolaj. „My nemôžeme suplovať oddelenia nemocníc a objednávať im pacientov, ale mohli by sme chcieť napríklad denné hlásenia o prijatých akútnych stavoch. Nemyslím však, že tadiaľ vedie cesta.“ (mar, luk)